In 2027 stopt de salderingsregeling: 7 tips om je zonnepanelen goed te blijven benutten
Veel mensen vragen zich wat ze nog kunnen met hun zonnepanelen na het stoppen van de salderingsregeling. In dit artikel vertellen we eerst kort wat het stoppen van de regeling betekent en daarna geven we zeven tips om toch zoveel mogelijk uit je zonne-energie te halen.
Het stoppen van de salderingsregeling
In 2004 bedacht de overheid een regel om zonnepanelen aantrekkelijker te maken: de salderingsregeling. Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van twee bedragen of hoeveelheden. Met de regeling mocht je alle zonne-energie die je zelf terugleverde aan het elektriciteitsnet verrekenen met de energie die je van het net haalde.
Leverde je meer terug dan je bij je leverancier afnam? Dan kreeg je een teruglevergoeding. De overheid heeft nu besloten met de regeling te stoppen. Dit komt deels omdat veel van de opgewekte zonne-energie niet (zelf) gebruikt wordt en het net overdag overbelast raakt. In de nieuwe regeling ziet de regering ook meer mogelijkheden voor meer belastinginkomsten.
Stroom wordt vanaf 1 januari 2027 niet meer weggestreept. Je betaalt voor de stroom die je afneemt en betaalt terugleverkosten voor de teruggeleverde stroom. Je krijgt daarnaast nog wel een terugleververgoeding. Tussen 2027 en 2030 is dat minstens 50% van het kale levertarief. Dat is het tarief dat je betaalt zonder belastingen. Hoe hoog dit tarief wordt, zal per leverancier verschillen, maar netto zullen de meeste zonnepanelenbezitters minder overhouden.
We zijn dus met z’n allen goed bezig: er wordt veel duurzame stroom opgewekt. Alleen levert die stroom je vanaf begin 2027 minder op. Nu is het dus tijd om gezamenlijk een volgende stap te zetten: de duurzame stroom ook zo goed mogelijk benutten.
7 tips voor na het stoppen van de salderingsregeling
1. Gebruik je stroom direct
Stroom die je opwekt kun je ook gelijk zelf gebruiken. Deze stroom hoef je vervolgens niet meer van het elektriciteitsnet te halen. Dit vereist wel een mentale omslag. Zonne-energie wordt alleen overdag opgewekt, dus zal je op die momenten ook moeten verbruiken.
Vaatwassers, wasmachines en drogers draai je voortaan beter in de middag! Daarmee bespaar je geld én gebruik je minder energie van fossiele brandstoffen. Hier kun je uitgebreider lezen hoe het zit.
2. Gebruik slimme apps, stopcontacten en/of apparaten
In de vorige tip werd het al zonneklaar: het is veel beter om voortaan overdag energie te verbruiken. Alleen is niet iedereen ’s middags thuis of weet van tevoren precies wanneer de zon schijnt. Balen als je net een apparaat hebt ingepland op het moment dat de zon even achter de wolken is verdwenen.
Hiervoor zijn slimme apps en apparaten een goede uitkomst. Deze weten precies wanneer de zon volop schijnt en zetten dan automatisch jouw wasmachine of laadpaal aan. Zelf hebben we een kortingsregeling met de slimme laadpaal Smappee om zo je auto optimaal op te laden.
3. Overweeg een thuisbatterij
Thuisbatterijen zijn de perfecte toevoeging op je zonnepanelen als je zo min mogelijk duurzame stroom verloren wil terugleveren. Op heel zonnige dagen zul je, zeker met veel zonnepanelen, heel veel energie opwekken. Zelfs met slim verbruik zal het lastig zijn alle stroom die je zelf opwekt, ook zelf te verbruiken. Met een thuisbatterij sla je die extra stroom eenvoudig op. Zo kook je om 19:00 een lekkere maaltijd met duurzame stroom van de middag. Met een thuisbatterij haal je ook ’s avonds het zonnetje in huis!
Een thuisbatterij wordt extra interessant in combinatie met een dynamisch contract. Je kunt dan namelijk ook met stroom handelen. In de avonduren is stroom duurder, doordat er minder duurzame stroom beschikbaar is. Verbruik je de rest van de dag niet al je stroom? Geef het dan in uren van dure stroom terug aan het elektriciteitsnet en verdien extra bij. Momenteel loopt bij om | nieuwe energie een collectieve kortingsactie met dé Nederlandse thuisbatterij van Sessy.
4. Een WaterAccu
Een alternatief voor de thuisbatterij is een WaterAccu. Deze zijn doorgaans beter betaalbaar en gebruiken overdag energie om warmte op te slaan of het huis voor te verwarmen.
Op deze pagina kun je alles lezen over warmtepompen. Bij om | nieuwe energie hebben we een samenwerking met de WaterAccu van Nymo. Overdag zet de accu de overblijvende zonnestroom om in warm water in je boiler, die je ’s avonds kan gebruiken. Met dit Nederlandse product kun je zo de zonne-energie nog beter inzetten en ben je beter voorbereid op het stoppen van de salderingsregeling.
5. Kies een passend energiecontract
Het is slim een contract te kiezen dat bij jou past. Ben je in staat om jouw verbruik goed te sturen? Dan kan een dynamisch energiecontract heel voordelig zijn. Zoals je hierboven ook al las, past het met een thuisbatterij helemaal goed bij elkaar.
Sommige mensen zijn echter minder in staat om hun energie goed te sturen of op juiste momenten op te verbruiken. Dan kan het kiezen voor bijvoorbeeld een vast contract verstandiger zijn. Je weet dan waar je aan toe bent en loopt ook niet het risico op onverwachte kosten.
Heb je zonnepanelen en denk je ook na over bijvoorbeeld een thuisbatterij? Dan adviseren wij in principe een dynamisch contract. Het dynamische contract maakt mensen namelijk ook bewuster van de energie en zo komt het de duurzaamheid ten goede. Alle voor- en nadelen van de verschillende contracten hebben we hier voor je op een rij gezet.
6. Krijg inzicht in je verbruik en opwek
Met onze app en slimme meter kan je precies zien wanneer en wat je opwekt en verbruikt. Dat maakt duidelijk wanneer je het best je wasmachine of droger aan kan zetten, waar nog kansen liggen en ook weer hoe dat aansluit op je contract.
Dit hangt ook samen met de ligging van je zonnepanelen. Panelen die vooral naar het oosten liggen zullen in het begin van de dag veel opwekken, westelijke panelen meer in het tweede deel van de dag. Dit helpt weer bij het sturen van de energie, besparen op je kosten en uiteindelijk het versnellen van de energietransitie.
7. Schrijf je in bij energiegemeenschappen
Energiegemeenschappen zijn nieuw in Nederland, duurzaam energieland. Met de Energiewet van 2026 mogen energiegemeenschappen officieel gerealiseerd worden. Een energiegemeenschap is een lokaal samenwerkingsverband tussen burgers, bedrijven en/of overheden. Ze wekken gezamenlijk duurzame energie op, zorgen zo mogelijk voor opslag en gebruiken en delen de energie onderling. Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee, goed tegen de netcongestie en ook nog eens goed voor het sociale gevoel in de buurt.
Om het concept te testen draaien we momenteel de eerste pilots met consumenten. Begin 2027 moet dit leiden tot bredere toegankelijkheid. In een gemeenschap kan jij jouw extra zonne-energie met een buurman of bedrijf in de buurt delen. En je kunt er ook nog eens onderling prijsafspraken over maken. Wil je hier meer over weten en op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier in.