Ga naar de hoofdinhoud

Bidirectioneel laden: slim energiebeheer met elektrische auto’s

Bidirectioneel laden houdt in dat elektrische auto’s niet alleen stroom kunnen ontvangen, maar ook kunnen terugleveren. Dit is op verschillende manieren mogelijk, zoals Vehicle to Grid (V2G), Vehicle to Home (V2H) en Vehicle to Load (V2L). In dit artikel gaan we dieper in op hoe bidirectioneel laden werkt, de drie verschillende mogelijkheden, de voor- en nadelen en meer.

bidirectioneel laden

De werking van bidirectioneel laden

Bij een standaard laadproces wordt wisselstroom (AC) uit het stroomnet omgezet naar gelijkstroom (DC), die door de accu van de elektrische auto wordt gebruikt. Voor bidirectioneel laden is een omvormer nodig die ook de omgekeerde transformatie kan uitvoeren, dus van gelijkstroom naar wisselstroom. Dit vereist een bidirectionele laadpaal en een elektrische auto die deze technologie ondersteunt.

Drie vormen van bidirectioneel laden

Vehicle to Grid (V2G)

Bij V2G kan een elektrische auto overtollige energie terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit voorkomt overbelasting, omdat het helpt bij het balanceren van piekmomenten in energieverbruik. Door de auto op te laden wanneer de stroom goedkoop is en terug te leveren tijdens piekuren, kan geld bespaard en zelfs verdiend worden.

Vehicle to Home (V2H)

Met V2H functioneert de elektrische auto als tijdelijke energieopslag voor het huishouden. Je kunt dan bijvoorbeeld overdag laden met overtollige zonne-energie en ’s avonds deze opgeslagen energie gebruiken wanneer de stroom duurder is. Deze manier van bidirectioneel laden lijkt op een thuisbatterij, maar dan mobiel. Daarnaast biedt V2H een back-up bij stroomstoringen, waardoor er altijd stroom beschikbaar is.

Vehicle to Load (V2L)

Bij V2L werkt de auto als een grote powerbank op wielen. Dit houdt in dat je andere apparaten, zoals een laptop, elektrische fiets of zelfs een andere elektrische auto kunt opladen via je auto.

Auto’s die bidirectioneel kunnen laden

Op dit moment zijn er nog weinig auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen. Modellen die dit al wel kunnen, zijn:

  • Nissan Leaf (V2G)
  • Mitsubishi Outlander PHEV (V2L)
  • Volkswagen ID.3 & ID.4 (V2G in de toekomst)
  • Volvo EX90 (V2H & V2G)
  • Kia EV9 (V2L & V2H)

Benodigdheden

Naast een geschikte elektrische auto heb je ook een bidirectionele laadpaal nodig. De speciale laadpaal zet de stroom twee kanten op en communiceert met zowel de auto als het elektriciteitsnet.

Sommige laadpunten vereisen krachtstroom. Benieuw naar meer informatie? Ga dan naar onze pagina. 

Voordelen van bidirectioneel laden

  • Geld besparen: Laden wanneer stroom goedkoop is en terugleveren tijdens piekmomenten.
  • Zelfvoorzienend worden: Eigen zonnepanelen koppelen aan een bidirectionele laadpaal.
  • Elektriciteitsnet stabiliseren: Overtollige stroom beheren.
  • Duurzame energie optimaal benutten: Overtollige zonne-energie opslaan in een auto en later gebruiken.
  • Back-up stroomvoorziening: Uitval bij stroomstoringen voorkomen.

Nadelen van bidirectioneel laden

  • Beperkte beschikbaarheid: Slechts een aantal elektrische auto’s ondersteunt de technologie.
  • Levensduur van de accu: Extra laad- en ontlaadcyclussen kunnen de levensduur van de accu beïnvloeden.
  • Kosten: De kosten van een bidirectionele laadpaal zijn momenteel hoger dan reguliere laadpalen.

Veelgestelde vragen over bidirectioneel laden

Er zijn een aantal elektrische auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen, zoals:

  • Nissan Leaf
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Volkswagen ID.3 & ID.4
  • Volvo EX90
  • Kia EV9

Deze auto’s kunnen overtollige zonne-energie opslaan en later stroom terugleveren via Vehicle to Grid (V2G), Vehicle to Home (V2H) of Vehicle to Load (V2L). In de nabije toekomst zullen steeds meer elektrische voertuigen deze technologie krijgen.

De kosten van een bidirectionele laadpaal liggen tussen de €3.000 en €5.000 euro. Dit is afhankelijk van het merk, de functionaliteiten en de installatiekosten. Ondanks de hogere kosten heeft een bidirectionele laadpaal verschillende voordelen, zoals het besparen op stroom en het optimaliseren van opgeslagen energie tijdens piekmomenten.

Om te controleren of energie terugleveren mogelijk is, moet je nagaan of jouw elektrische auto bidirectioneel laden ondersteunt en of je een bidirectionele laadpaal hebt. Ook moet je energieleverancier Vehicle to Grid (V2G) ondersteunen.

De toekomst van bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden biedt veel potentie voor de toekomst. Met de opkomst van duurzame energie en de groei van het aantal elektrische voertuigen, kan het een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Het is een veelbelovende technologie met grote voordelen voor zowel individuele autobezitters als het bredere elektriciteitsnet.

Benieuwd naar meer informatie over welke laadpassen waar gelden in Europa? Ga dan naar onze pagina.