Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. De verwachting is dat er in 2030 zo’n 1,5 miljoen elektrische auto’s in Nederland op de weg zullen rijden. Ter vergelijking; in totaal rijden er op dit moment 8,5 miljoen auto’s rond.
Hoe ver je met een volle accu komt, de actieradius, is afhankelijk van onder andere de accucapaciteit, omgevingstemperatuur, rijsnelheid en rijstijl. Gemiddeld kun je ervan uit gaan dat je met 1 kWh 5 kilometer kunt rijden.
Nu we massaal aan het elektrisch rijden gaan, staat voorop dat er genoeg laadpunten moeten zijn om de mobiliteit te waarborgen. Daarom wordt er in Nederland volop geïnvesteerd in laadpunten, zodat er altijd een plek in de buurt is waar je jouw auto kunt opladen, of dat nu thuis, onderweg of op kantoor is.
Op dit moment zijn er in Nederland bijna 50.000 openbare laadpunten te vinden. Om jouw auto bij een van deze laadpunten te kunnen opladen, dien je in het bezit te zijn van een laadpas. Daarmee wordt jouw verbruik bij de laadpaal geregistreerd en bij je in rekening gebracht.
Grofweg zijn er 2 soorten openbare laadpalen te vinden: de standaard lader en de snellader. De standaard lader kom je tegen in woonwijken, bij kantoren en winkelcentra. De snellader kom je tegen langs de snelweg. Wel zo handig wanneer je een lange rit maakt en snel je reis weer wilt vervolgen.
Zijn er in jouw buurt te weinig openbare laadpunten? Dan kun je in veel gevallen via jouw gemeente kosteloos een openbaar laadpunt aanvragen.
De meest efficiënte manier om thuis te laden is via een thuislaadpunt. Dit kan een laadpaal zijn, maar ook een laadbox die je aan de buitenmuur bevestigd.
Om je laadpunt aan te kunnen sluiten, moet er een nieuwe groep worden aangemaakt in de meterkast. Daarnaast kun je kiezen voor een lader met een normaal of een hoog vermogen.
Deze laatste laadt een stuk sneller, maar de mogelijkheid om deze te plaatsen is afhankelijk van het aantal fasen, 1 of 3.
De nieuwere woningen beschikken veelal al over 3 fasen. Wil je 3 fasen laden, maar ondersteunt je meterkast dit niet? Dan kun je een aanpassing aanvragen via je netbeheerder.
Dankzij de Slim Laden app maakt om | nieuwe energie thuisladen nog interessanter. Deze app bepaald aan de hand van jouw gedrag het meest efficiënte oplaadmoment, waardoor je per jaar tot wel €250 op je energierekening kunt besparen!
Thuis opladen is het meest voordelig. Daar betaal je namelijk dezelfde prijs als je betaalt voor je energie. Hierbij is het dus interessant om te onderzoeken welke tarieven je leverancier hanteert per kWh.
Bij openbare laadpunten, wordt de prijs bepaald door tal van factoren. Zoals de exploitant van de paal, de energieleverancier en de inkoopprijzen van de stroom, de laadpasaanbieder, het abonnement, de stad of provincie waar je oplaadt, het moment van de dag en of het een slimme of een wat oudere laadpaal is.
Grofweg kun je stellen dat thuisladen rond de 20 cent per kWh kost, laden aan een publieke laadpaal zo’n 40 cent per kWh en aan een snellader 60 cent per kWh. Openbaar laden is dus 2 tot 3 keer zo duur als thuisladen.
Met één kWh kan een gemiddelde elektrische auto 5 kilometer rijden.
De tijd om je accu weer op te laden, is onder andere afhankelijk van de accucapaciteit, de boordlader in je auto, de stekkersoort en het laadvermogen.
Het zijn voornamelijk de boordlader en het laadpunt die samen bepalen hoe snel er geladen kan worden.
Heeft het laadpunt een hoog vermogen, maar de boordlader een laag vermogen, dan kan er alleen met een laag vermogen worden opgeladen.
Onderstaande cijfers geven grofweg aan hoe de verschillende laadpunten zich ten opzichte van elkaar verhouden.
- Opladen via een stopcontact duurt zo’n 15 tot 20 uur
- Opladen via een eigen laadpaal duurt zo’n 2 tot 6 uur
- Opladen via een openbare laadpaal duurt zo’n 3 tot 10 uur
- Opladen via een snellader duurt zo’n half uur