Heeft iemand jou onterecht laten overstappen naar een andere leverancier? Wij helpen je!
Via onze service bekijken we of jij terug kunt naar je oude leverancier

Gratis Terugswitch Service

Energieleveranciers die opeens bellen of voor je deur staan om je een energiecontract te verkopen. Het is een ergernis van veel mensen. Je hebt daar immers helemaal niet om gevraagd en vaak blijven ze aandringen om je te laten overstappen.

Maar soms gaat dit nog een stapje verder. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die zich voordoen als jouw bestaande leverancier om je een beter aanbod te doen. Maar wat blijkt na afloop? Je zit vast aan een nieuw energiecontract bij een andere leverancier. En dat wilde je helemaal niet!

Is zoiets jou ook overkomen? En wil je graag weer terug naar jouw oude leverancier? Bekijk dan hieronder of je hiervoor in aanmerking komt en meld je aan voor onze gratis Terugswitch Service. Ook wanneer je geen klant bij ons bent (geweest), kun je je aanmelden!

Verkopers hebben zich aan bepaalde regels te houden

Wanneer is jouw overstap onterecht?

Telefonische en deur-tot-deur verkoop is aan bepaalde regels gebonden. Zo moet je bij telefonische verkoop namelijk goed geïnformeerd worden door de verkoper en dien je het contract schriftelijk te bevestigen per mail of met een handtekening terug te sturen.

In de praktijk wordt men vaak voor het blok gezet, waardoor het kan voorkomen dat je vast komt te zitten aan een contract dat je eigenlijk helemaal niet wilde. In de volgende gevallen kun je daar bezwaar op maken:

  • Je hebt bijvoorbeeld helemaal geen contract ontvangen of hebt deze niet ondertekend. In dit geval is jouw contract niet rechtsgeldig.
  • Je hebt niet de juiste of volledige informatie ontvangen of je hebt te maken gehad met agressieve verkoop. In dit geval kun je de overeenkomst nietig laten verklaren. Het is dan aan de energieleverancier om te bewijzen dat je contract rechtmatig tot stand is gekomen.
Uit onderzoek (Kantar, april 2019) blijkt dat zo’n 90% van de mensen telefonische verkoop erg vervelend vindt
Soms weet je niet helemaal waar je moet beginnen. Wij nemen het contact daarom van je over
Wij gaan voor jou de confrontatie aan met je leverancier

Wat doen wij voor jou?

Let op! Ben je onterecht overgestapt, maar zit je nog binnen de 14 dagen bedenktijd? Maak dan geen gebruik van deze service, maar annuleer zelf je contract bij je nieuwe leverancier door een mail te sturen waarin je kenbaar maakt af te zien van je nieuwe contract. In dit geval kun je namelijk altijd kosteloos hiervan af, wanneer je dit op tijd aangeeft.

om | nieuwe energie vindt het schandalig dat er bedrijven zijn die mensen op een onterechte wijze van energiecontract en/of leverancier laten switchen en dat je er als consument ook nog eens tijd en energie in moet steken om je recht te halen. Daarom kun je bij ons terecht voor hulp.

  • Geen (getekend) contract? Wij maken namens jou melding bij de leverancier dat zij jou niet mogen laten overstappen of terug moeten switchen naar je oude leverancier. Daarnaast maken we een melding bij de branchevereniging Energie-Nederland over wangedrag van de betreffende leverancier.
  • Sprake van misleiding of agressieve verkoop? Wij bekijken of jouw kwestie geschikt is om te betwisten bij de energieleverancier. Is dat zo, dan maken wij namens jou een melding bij de leverancier. Het is vervolgens aan de leverancier om te bewijzen dat zij jou correct hebben laten overstappen.
Door slimme verkooptactieken en het aanbieden van de laagste prijs, worden veel mensen overrompeld
Maak gebruik van het Recht van verzet

Tips voor omgang met telemarketeers en colporteurs

  • Word je overrompeld aan de telefoon? Vertel rustig dat je geen interesse hebt en hang daarna op.
  • Maak gebruik van een app die nummers herkent en blokkeer de nummers die je lastig vallen.
  • Maak gebruik van het Recht van verzet. Het bedrijf mag je daarna niet meer bellen.
  • Blijf je gebeld worden? Dien dan een klacht in bij de ACM.
  • Geef bij verkoop aan de deur kort en krachtig aan dat je geen interesse hebt. Wanneer de colporteur merkt dat je twijfelt zal deze namelijk op je blijven inpraten.
  • Geef geen persoonsgegevens en zet geen handtekening om te voorkomen dat een verkoper aan de deur het formulier zelf verder invult om je te laten overstappen.
  • Maak via een deursticker bekend dat je niet zit te wachten op verkoop aan de deur.
  • Vanaf 1 juli 2021 geldt er een nieuwe telemarketing wet: consumenten en ZZP’ers mogen vanaf dan niet meer worden gebeld zonder toestemming. Let goed op de kleine lettertjes bij bijvoorbeeld winacties of enquêtes, waarmee je mogelijk deze toestemming geeft.