Heeft iemand jou onterecht laten overstappen naar een andere leverancier? Wij horen het graag!
Meld misstanden bij ons

Meld oneerlijke praktijken

Energieleveranciers die opeens bellen of voor je deur staan om je een energiecontract te verkopen. Het is een ergernis van veel mensen. Je hebt daar immers helemaal niet om gevraagd en vaak blijven ze aandringen om je te laten overstappen.

Maar soms gaat dit nog een stapje verder. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die zich voordoen als jouw bestaande leverancier om je een beter aanbod te doen. Maar wat blijkt na afloop? Je zit vast aan een nieuw energiecontract bij een andere leverancier. En dat wilde je helemaal niet!

Onacceptabel! Is dit jou sinds 1 juli 2021 ook overkomen? Meld het dan bij ons.

Verkopers hebben zich aan bepaalde regels te houden

Wanneer is jouw overstap onterecht?

Telefonische en deur-tot-deur verkoop is aan bepaalde regels gebonden. Zo moet je bij telefonische verkoop namelijk goed geïnformeerd worden door de verkoper en dien je het contract schriftelijk te bevestigen per mail of met een handtekening terug te sturen.

In de praktijk wordt men vaak voor het blok gezet, waardoor het kan voorkomen dat je vast komt te zitten aan een contract dat je eigenlijk helemaal niet wilde. In de volgende gevallen kun je daar bezwaar op maken:

  • Je hebt bijvoorbeeld helemaal geen contract ontvangen of hebt deze niet ondertekend. In dit geval is jouw contract niet rechtsgeldig.
  • Je hebt wel een contract ontvangen of getekend, maar zit nog steeds in de bedenktijd. Binnen 14 dagen na ontvangst van jouw nieuwe contract kun je deze alsnog beëindigen.
  • Je zit niet meer in de bedenktijd en hebt het contract ontvangen/getekend, maar je hebt niet de juiste of volledige informatie ontvangen of je hebt te maken gehad met agressieve verkoop. In dit geval kun je de overeenkomst nietig laten verklaren. Het is dan aan de energieleverancier om te bewijzen dat je contract rechtmatig tot stand is gekomen.
Uit onderzoek (Kantar, april 2019) blijkt dat zo’n 90% van de mensen telefonische verkoop erg vervelend vindt.
Elektrisch rijden
Dankzij nieuwe maatregelen kun je niet zomaar meer worden gebeld door bedrijven die klanten werven.
Heb je te maken met oneerlijke handelspraktijken?

Hoe kunnen wij helpen?

om | nieuwe energie vindt het schandalig dat er bedrijven zijn die mensen op een onterechte wijze van energiecontract en/of leverancier laten switchen en dat je er als consument ook nog eens tijd en energie in moet steken om je recht te halen.

Gelukkig wordt er vanaf heden meer toezicht gehouden. Zo is op 1 juli 2021 de nieuwe Telemarketingwet in werking gekregen en wordt het toezicht op werving door energieleveranciers aangescherpt door de ACM.

Heb je sinds 1 juli 2021 toch nog te maken gehad met oneerlijke verkooppraktijken, zoals agressieve/misleidende verkoop of een energieswitch waar je geen akkoord op hebt gegeven? Meld je dan bij ons, zodat wij dit kenbaar kunnen maken binnen de markt en kunnen aansturen op verbetering.

Door slimme verkooptactieken en het aanbieden van de laagste prijs, worden veel mensen overrompeld.
Maak gebruik van het Recht van verzet

Tips voor omgang met telemarketeers en colporteurs

  • Word je overrompeld? Vertel rustig dat je geen interesse hebt en hang daarna op.
  • Maak gebruik van een app die nummers herkent en blokkeer de nummers die je lastig vallen.
  • Maak gebruik van het Recht van verzet. Het bedrijf mag je daarna niet meer bellen.
  • Blijf je gebeld worden? Dien dan een klacht in bij de ACM.
  • Geef bij verkoop aan de deur kort en krachtig aan dat je geen interesse hebt. Wanneer de colporteur merkt dat je twijfelt zal deze namelijk op je blijven inpraten.
  • Geef geen persoonsgegevens en zet geen handtekening om te voorkomen dat een verkoper aan de deur het formulier zelf invult.
  • Maak via een deursticker bekend dat je niet zit te wachten op verkoop aan de deur.
  • Vanaf 1 juli 2021 geldt er een nieuwe telemarketing wet: consumenten en ZZP’ers mogen vanaf dan niet meer worden gebeld zonder toestemming. Let goed op de kleine lettertjes bij bijvoorbeeld winacties of enquêtes, waarmee je mogelijk deze toestemming geeft.