-
- Termijnbedrag
- Facturen
- Postcoderoosregeling
- Leveringstarieven
- Betalingen
- Overstappen en facturen
-
- Vragen over de Flex en Variabel overeenkomsten
-
- Vragen over de maatregelen van de overheid
-
- Vragen over je meterstanden
-
- Vragen over Mijn Nieuwe Energie
-
- Vragen over je overstap?
-
- Besparen op je energierekening
- Slim laden app
-
- Vragen over storingen
-
- Salderingsregeling
- Vaste terugleverkosten
-
- Vragen over verhuizen
Waarmee kunnen we je helpen?
Op deze pagina vindt je antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice!
Belangrijke informatie
Klanten mét zonnepanelen betalen vanaf 1 januari 2024 naast vaste leveringskosten ook het nieuwe component vaste terugleveringskosten. Hierdoor zal het leveringstarief per kWh dalen.
Je betaalt deze kosten voor de hoeveelheid energie die je aan ons teruglevert. Dit gaat dus niet alleen om de netto teruglevering.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug? Dan hoef je niks extra te betalen.
Meer informatie over de vaste terugleveringskosten en een uitgebreid FAQ, vind je op www.samenom.nl/vasteterugleveringskosten.
Als minimaal termijnbedrag wordt 10 euro per maand aangehouden, ook als de verwachtte daadwerkelijke kosten lager liggen of als er sprake is van uitkering van je termijnbedrag. Op de jaar- of eindafrekening worden tegoeden vervolgens afgerekend.
Wij ondersteunen de postcoderoosregeling middels het toepassen van de ‘Regeling Verlaagd Tarief’. De gegevens van jouw deelname worden aan ons doorgegeven door de coöperatie van het postcoderoosproject. Vlak nadat het project een jaar energie heeft opgewekt, is jouw aandeelvolume bekend. Jouw aandeelvolume wordt verrekend met de energiebelasting over je verbruik op jouw eerstvolgende jaarafrekening. Als jouw jaar-afrekenmoment later plaatsvindt dan het einde van het productiejaar, zullen wij het aandeelvolume tot dat afrekenmoment reserveren.
Lees hier meer over de postcoderoosregeling.
Gelukkig is het aanmelden van zonnepanelen een relatief eenvoudig proces. Je kunt dit doen via de website energieleveren.nl. Je dient informatie te verstrekken zoals je postcode, huisnummer, de laatste zes cijfers van je meterstand en de capaciteit van je zonnepaneelsysteem.
Na een succesvolle registratie krijg je doorgaans een bevestigingsbrief toegestuurd. Om volledig gerustgesteld te zijn, kun je altijd contact opnemen met je netbeheerder om te controleren of je zonnepanelen aangemeld zijn.
Wil je meer weten over het aanmelden van je zonnepanelen? Lees dan verder op samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Ik heb een storing. Welk telefoonnummer kan ik bellen?
Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Besparen op je energierekening
Betalingen
Facturatie
Facturen
Flex en Variabel
Leveringstarieven
Maatregelen overheid
Meterstanden
Mijn Nieuwe Energie
Overstappen
Overstappen en facturen
Postcoderoosregeling
Salderingsregeling
Slim laden
Slim laden app
Storingen
Termijnbedrag
Terugleveren en salderen
Vaste terugleverkosten
Verhuizen
Vragen over de Flex en Variabel overeenkomsten
Vragen over de maatregelen van de overheid
Vragen over je meterstanden
Vragen over je overstap?
Vragen over Mijn Nieuwe Energie
Vragen over storingen
Vragen over verhuizen
Voor de totale hoeveelheid elektriciteit die je teruglevert, betaal je vaste terugleveringskosten.
Daarnaast kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Vaste overeenkomst
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vóór 7-11-2023? Dan verandert er niks tot aan het moment waarop deze afloopt. De vaste terugleveringskosten gelden voor nieuwe Vaste overeenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2024.
Ook wanneer je zonnepanelen hebt, zijn de vaste terugleveringskosten die sinds 1 januari 2024 zijn doorgevoerd niet op jou van toepassing, zolang je overeenkomst (afgesloten vóór 7-11-2023) loopt. Dit geldt ook wanneer je binnen de duur van de overeenkomst nieuwe zonnepanelen plaatst.
Afgesloten vanaf 1-1-2024
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vanaf 1-1-2024? Dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel die je hier vindt. Is je overeenkomst afgelosten in het jaar 2024, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2024. Is je overeenkomst afgesloten in 2025, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2025.
Variabele en Flex overeenkomst
Heb je een Variabele of Flex overeenkomst? Dan betaal je vaste terugleveringskosten.
Ben je benieuwd welke vaste terugleveringskosten voor jou gelden? Bekijk dan in Mijn Nieuwe Energie bij het overzicht van jouw verbruik hoeveel energie je per jaar teruglevert. Je kunt dit ook terugzien op je jaarafrekening.
Liggen je zonnepanelen nog niet lang genoeg op je dak voor dit overzicht, dan heeft de installateur mogelijk een berekening voor je gemaakt.
Wanneer je weet hoeveel energie je per jaar teruglevert, kun je aan de hand van de staffel uitrekenen wat jouw jaarlijkse kosten worden.
En heb je nu nog geen zonnepanelen, maar wil je die in de toekomst wel aanschaffen? Dan gaan de vaste terugleveringskosten in op het moment dat je zonnepanelen actief zijn.
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier. We bepalen de staffel voor de vaste terugleveringskosten op basis van het totale volume teruggeleverde stroom, dus voor salderen.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode vanaf 1 januari 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode in 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in rekening, omdat deze destijds nog niet waren ingevoerd.
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier. We bepalen de staffel voor de vaste terugleveringskosten op basis van het totale volume teruggeleverde stroom, dus voor salderen.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode vanaf 1 januari 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode in 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in rekening, omdat deze destijds nog niet waren ingevoerd.
We brengen sinds 1 januari 2024 de vaste terugleveringskosten in rekenening bij de Variabele en Flex overeenkomsten. Wanneer je dus bijvoorbeeld een jaarafrekening ontvangt op 1 maart 2024, dan worden de vaste terugleveringskosten alleen in rekening gebracht van 1 januari 2024 t/m 29 februari 2024 en niet over de periode t/m 31 december 2023.
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vóór 7-11-2023? Dan verandert er niks tot aan het moment waarop deze afloopt. De vaste terugleveringskosten gelden voor nieuwe Vaste overeenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2024.
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vanaf 1-1-2024? Dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel die je hier vindt. Is je overeenkomst afgelosten in het jaar 2024, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2024. Is je overeenkomst afgesloten in 2025, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2025.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Daarboven ga je vaste terugleveringskosten betalen.
De staffels zijn tot stand gekomen, doordat we voor een grotere hoeveelheid teruglevering te maken krijgen met hogere kosten. Ook de vaste leveringskosten verhogen we licht, waardoor we de staffels bewust iets lager kunnen houden. Door stappen van 500 kWh te hanteren, weten onze klanten waar ze aan toe zijn en weten ze ook vanaf welk volume ze in een lagere staffel vallen.
Voor een volledig overzicht van de staffels, kijk je hier.
Wanneer je minder dan 1.000 kWh in een jaar teruglevert, dan betaal je dus niets.
Wanneer je bijvoorbeeld per jaar 3.400 kWh opwekt en daarvan 1.500 kWh direct verbruikt, dan lever je 1.900 kWh terug. Dan val je in de staffel van 1500 t/m 1999 kWh en betaal je volgens de staffel van 2024 dus €96,80 + €36,30 = €133,10 aan vaste terugleveringskosten.
Wanneer jouw vaste contract vóór 1 juni 2023 is afgesloten is jouw opzegvergoeding een vast bedrag. Wanneer dit niet het geval is, is jouw opzegvergoeding geen vast bedrag, maar afhankelijk van het verbruik dat je nog van ons zou afnemen en de tarieven in jouw energiecontract en de marktomstandigheden. De opzegboete is een momentopname. Het bedrag kan afwijken van de daadwerkelijke opzegvergoeding wanneer je overstapt of je contract opzegt. Lees hierover meer op: opzegvergoeding. We zullen je hierover een mail sturen.
Wanneer je met bovenstaande akkoord gaat of wanneer je een variabel of flex contract hebt zullen we de opzegging bevestigen per mail en de eindafrekening opmaken.
Je nieuwe leverancier stuurt ons de meterstanden via de netbeheerder en hiermee maken wij de eindafrekening op.
Er wordt gekeken of er nog de openstaande posten zijn. Deze worden verrekend, waarna we het eventueel resterende bedrag over overmaken of afschrijven van de rekening die bij ons bekend is. De eindafrekening ontvang je binnen enkele weken na de overstap.
LET OP: Wanneer je na de 15e van de maand overstapt, kan het volgende termijnbedrag nog wel worden afgeschreven. Dit komt omdat het bedrag dan nog automatisch wordt meegenomen in het proces. Uiteraard zal deze door ons gecrediteerd worden.
Wanneer jouw vaste contract vóór 1 juni 2023 is afgesloten is jouw opzegvergoeding een vast bedrag. Wanneer dit niet het geval is, is jouw opzegvergoeding geen vast bedrag, maar afhankelijk van het verbruik dat je nog van ons zou afnemen en de tarieven in jouw energiecontract en de marktomstandigheden. De opzegboete is een momentopname. Het bedrag kan afwijken van de daadwerkelijke opzegvergoeding wanneer je overstapt of je contract opzegt. Lees hierover meer op: opzegvergoeding. We zullen je hierover een mail sturen.
Wanneer je met bovenstaande akkoord gaat of wanneer je een variabel of flex contract hebt zullen we de opzegging bevestigen per mail en de eindafrekening opmaken.
Je nieuwe leverancier stuurt ons de meterstanden via de netbeheerder en hiermee maken wij de eindafrekening op.
Er wordt gekeken of er nog de openstaande posten zijn. Deze worden verrekend, waarna we het eventueel resterende bedrag over overmaken of afschrijven van de rekening die bij ons bekend is. De eindafrekening ontvang je binnen enkele weken na de overstap.
LET OP: Wanneer je na de 15e van de maand overstapt, kan het volgende termijnbedrag nog wel worden afgeschreven. Dit komt omdat het bedrag dan nog automatisch wordt meegenomen in het proces. Uiteraard zal deze door ons gecrediteerd worden.
Het termijnbedrag kun je zelf wijzigen via Mijn Nieuwe Energie. Het termijnbedrag kun je zelf wijzigen via Mijn Nieuwe Energie.
Klanten mét zonnepanelen betalen vanaf 1 januari 2024 naast vaste leveringskosten ook het nieuwe component vaste terugleveringskosten. Hierdoor zal het leveringstarief per kWh dalen.
Je betaalt deze kosten voor de hoeveelheid energie die je aan ons teruglevert. Dit gaat dus niet alleen om de netto teruglevering.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug? Dan hoef je niks extra te betalen.
Meer informatie over de vaste terugleveringskosten en een uitgebreid FAQ, vind je op www.samenom.nl/vasteterugleveringskosten.
Als minimaal termijnbedrag wordt 10 euro per maand aangehouden, ook als de verwachtte daadwerkelijke kosten lager liggen of als er sprake is van uitkering van je termijnbedrag. Op de jaar- of eindafrekening worden tegoeden vervolgens afgerekend.
Om je inzicht te geven in je verbruik, vraagt om | nieuwe energie jouw meterstanden op bij de netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters en het correct doorgeven van de standen.
Door een kortdurende storing van de meter kan het voorkomen dat we jouw verbruik niet van de netbeheerder hebben doorgekregen. Meestal betreft dit een enkele dag.
Zie je gedurende langere tijd geen verbruik staan? Neem dan contact met ons op, zodat wij kunnen controleren of de netbeheerder de verbruiksdata naar ons doorstuurt.
Je dagelijkse verbruiksdata is niet automatisch zichtbaar in het portaal. Wil je dit wel graag inzien? Dan dien je in het portaal aan ons toestemming te geven om deze data dagelijks op te kunnen vragen bij jouw netbeheerder.
Nadat je toestemming hebt gegeven duurt het ongeveer 10 werkdagen voordat wij de data van de netbeheerder binnen hebben en kunnen weergeven in het portaal.
Voorbeeld: je bent bij ons gestart per 3 december en je hebt ons op 6 december toestemming gegeven om de meter dagelijks uit te lezen. we verwachten de eerste dagelijkse verbruiken vanaf ca. 16 december van de netbeheerder binnen te krijgen en in je portaal te kunnen tonen.
Wek je met eigen zonnepanelen op de gecontracteerde aansluiting meer op dan je verbruikt, dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering en op je leveringsovereenkomst.
Het prijsplafond voor energie is niet verrekend in het maandelijks verbruiksoverzicht. Het prijsplafond wordt verrekend over de gehele periode van je jaarrekening en omdat we dat volume nu nog niet weten, kunnen wij het prijsplafond in dit overzicht niet meenemen.
Ook in 2024 zal er weer een noodfonds beschikbaar zijn. Deze is verruimd, zodat meer mensen hiervoor in aanmerking zullen komen. Via de website van het Tijdelijk Noodfonds Energie kun je aangeven dat je op de hoogte wil worden gehouden over het moment waarop deze weer open gaat.
Vanaf 2024 zal er geen energietoeslag meer gelden voor mensen met een laag inkomen. De huishoudens die in 2023 recht hadden op energietoeslag, kunnen bij hun eigen gemeente terecht voor een uitbetaling hiervan. In veel gevallen wordt de toeslag automatisch ontvangen, maar het kan ook voorkomen dat deze moet worden aangevraagd (dit kan vaak ook nog in 2024). We raden mensen daarom aan om goed te controleren bij hun gemeente hoe de energietoeslag moet worden aangevraagd en binnen welke periode zij dit moeten doen. Dit kan namelijk verschillen per gemeente.
Wil je naar ons overstappen of verlengen? Via deze link vind je welke overeenkomsten we op dit moment aanbieden.
Vanaf 1 januari 2024 biedt om | nieuwe energie in plaats van een Variabele overeenkomst een Flex overeenkomst aan. Bij Flex bewegen jouw tarieven iedere maand mee met de energiemarkt.
Heb je bij ons een Variabele overeenkomst die is ingegaan vóór 1 januari 2024? Dan behoud je deze overeenkomst, totdat je zelf bij ons aangeeft te willen overstappen op een ander type overeenkomst.
Heb je bij ons een Vaste overeenkomst afgesloten? Dan zal je automatisch overgaan op een Flex overeenkomst, wanneer je na afloop van je Vaste overeenkomst deze niet actief verlengt.
Het prijsplafond geldt ná het salderen.
De salderingsregeling passen wij altijd toe op de jaar- of eindafrekening. Op de jaarafrekening wordt op deze manier het verbruik over dezelfde perioden, het kalenderjaar verrekend en mocht er dan nog teruglevering over zijn, dan wordt het over de gehele factuurperiode verrekend.
Wij maken dus geen maandelijkse afrekeningen, want dat zou ongunstig zijn voor klanten. De kans is namelijk groot dat men dan in de zomermaanden het (lagere) netto teruglevering tarief krijgt, omdat men meer opwekt dan men verbruikt, terwijl men in de wintermaanden moet betalen voor zowel het (hogere) levering tarief als de overheidsheffingen.
Meer over de salderingsregeling is te lezen op www.samenom.nl/salderingsregeling/
Meer info over het aanmelden van zonnepanelen vind je op https://samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Nee, dat leggen we graag uit. Een postcoderoosproject wordt afgerekend na een productiejaar. Een jaar na de start van het project wordt in kaart gebracht hoeveel energie iedere deelnemer heeft opgewekt. Vervolgens wordt de energiebelasting die op die hoeveelheid energie van toepassing is, afgetrokken van je jaarafrekening bij je energieleverancier. Dat betekent dus dat je korting krijgt op je energierekening. Wanneer we je termijnbedrag bepalen, dan kijken we niet naar hoeveel je betaald hebt na aftrek van de energiebelasting, maar naar je eigen energieverbruik. Wij dragen jouw maandelijkse kosten voor je verwachtte verbruik namelijk af aan de belastingdienst en je netbeheerder, terwijl de verrekening pas plaatsvindt na een jaar. Daarmee zouden wij een verlaging op basis van de verwachtte opbrengst in wezen voorschieten. Om je tegemoet te komen, willen we graag uitgaan van het laagst verwachtte jaarverbruik om je termijnbedrag zo laag mogelijk te krijgen.
Je gasverbruik staat niet gelijk aan het verschil tussen de meterstanden. Dit heeft te maken met de calorische waarde. De calorische waarde is de verbrandingswaarde van gas en meet hoeveel energie één kubieke meter gas oplevert. Deze waarde verschilt per gebied waar het gas wordt gewonnen. Om iedereen dezelfde prijs te laten betalen voor de energie die uit het gas wordt gehaald, wordt er een factor op je verbruik toegepast. Deze factor wordt bepaald door jouw netbeheerder.
Meer uitleg hierover lees je op www.samenom.nl/calorische-correctie-op-gas/
Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw. Heb je zonnepanelen? Dan bestaan je energiekosten ook uit vaste terugleveringskosten.
In dit overzicht kun je onze actuele leveringstarieven en de overheidsheffingen vinden, waaruit je energiekosten zijn opgebouwd. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn kun je altijd contact met ons opnemen.
Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle betaalde termijnfacturen en de daadwerkelijk gemaakte kosten met elkaar verrekenen.
De jaarafrekening ontvang je nadat je ongeveer 12 maanden bij ons klant bent. Wanneer je deelneemt aan een lokaal opwekproject, kan hier een uitzondering op gemaakt worden. Dit zal van te voren apart gecommuniceerd worden en geldt dan alleen voor dat project.
Je krijgt de jaarafrekening elk jaar rond dezelfde datum. Elke leverancier is verplicht om je de jaarafrekening te sturen, binnen 6 weken na de afrekenmaand.
Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden voor je uit. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je rond dit moment om je meterstanden door te geven. Meer informatie vind je op deze pagina.
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
- Overstappen van het collectief naar een lokale coöperatie
- Verhuizing aangeven
- Overstap aangeven
- Contract opzeggen
- Meterstanden doorgeven
Een betaling kun je handmatig voldoen onder vermelding van klantnummer en/of factuurnummer naar het rekeningnummer van je eigen coöperatie. Dit nummer vind je op je facturen.
Wanneer je verhuist, binnen de regio of naar een andere regio, zijn er drie mogelijkheden.
- Je kunt er voor kiezen om bij dezelfde coöperatie te blijven als je hen wilt blijven steunen. Dan hoef je alleen je verhuizing door te geven via Mijn Nieuwe Energie. Je bestaande overeenkomst loopt gewoon door op het nieuwe adres.
- Het is ook mogelijk om over te stappen naar een andere lokale coöperatie binnen het om | nieuwe collectief die jouw nieuwe regio verduurzaamt. In dat geval kun je ook je verhuizing doorgeven via Mijn Nieuwe Energie en hier kiezen voor een nieuwe coöperatie onder het kopje gegevens en persoonlijke informatie. Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
- Kun je niet kiezen en steun je graag beide coöperaties of zelfs het gehele collectief. Ook dan dien de verhuizing door te geven op Mijn Nieuwe Energie, zodat wij op de hoogte zijn van jouw verhuizing. Ook kun je hier kiezen voor om | nieuwe energie in plaats van een lokale coöperatie onder het kopje gegevens en persoonlijke informatie.Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden via Mijn Nieuwe Energie. Dit kan onder het kopje ‘Contract’.
Daarnaast willen wij de meterstanden weten wanneer je levering start, wanneer de jaarafrekening plaatsvindt, wanneer de tarieven tussentijds wijzigen en wanneer onze levering weer wordt beëindigd.
Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Wanneer je geen slimme meter hebt of een storing hebt dan kan je het doorgeven op Mijn Nieuwe Energie.
Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter op Mijn Nieuwe Energie. Je krijgt hier vanzelf een melding van met de vraag je meterstanden in te vullen.
Ga je gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het af- en aansluiten zijn wel kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van jouw gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden via Mijn Nieuwe Energie. Dit kan onder het kopje ‘Contract’.
Daarnaast willen wij de meterstanden weten wanneer je levering start, wanneer de jaarafrekening plaatsvindt, wanneer de tarieven tussentijds wijzigen en wanneer onze levering weer wordt beëindigd.
Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Wanneer je geen slimme meter hebt of een storing hebt dan kan je het doorgeven op Mijn Nieuwe Energie.
Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter op Mijn Nieuwe Energie. Je krijgt hier vanzelf een melding van met de vraag je meterstanden in te vullen.
In het geval van een storing kun je contact opnemen met je netbeheerder. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het correct functioneren van de energiemeters in Nederlandse huishoudens.
Om de storing aan jouw meter(s) op te lossen, dien je rechtstreeks contact op te nemen met je netbeheerder. Via deze website zie je wie dat is.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Wanneer er een communicatiestoring aan jouw slimme meter(s) is, is het helaas niet mogelijk de meterstand(en) uit te lezen. Wij kunnen hierdoor geen verbruiksoverzicht sturen en ook geen verbruik weergeven in Mijn Nieuwe Energie.
Aangezien wij geen meterstanden binnenkrijgen, is het belangrijk om in de volgende gevallen je meterstanden door te geven, totdat de storing is opgelost:
- Heb je een Flex overeenkomst? Geef dan de meterstanden van vandaag door én vanaf nu de meterstanden op iedere éérste dag de maand. Zo kunnen we je maandelijkse verbruik op je jaarafrekening tegen de juiste tarieven afrekenen.
- Heb je een Variabele overeenkomst? Geef dan de meterstanden door op 1 januari, 1 juli en wanneer eventueel de tarieven tussendoor wijzigen, wanneer je meter op dat moment nog in storing staat. Zo kunnen we je verbruik op je jaarafrekening tegen de juiste tarieven afrekenen.
Je kunt dit doen via Mijn Nieuwe Energie.
Let op: een communicatiestoring heeft geen invloed op het verdere functioneren van je meter(s). Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jouw energieverbruik niet goed wordt gemeten en je kunt je verbruik nog steeds zelf aflezen via het display.
In Mijn Nieuwe Energie vind je jouw dagelijkse verbruiksdata. Je dient hiervoor wel te beschikken over een slimme meter en in het portaal aan ons toestemming te geven om deze data dagelijks op te kunnen vragen bij jouw netbeheerder.
Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter iedere maand een verbruiksoverzicht met daarin het energieverbruik over de afgelopen periode en een indicatie van de kosten. Wij mogen dit niet vaker dan een maal per maand doen. Wil je toch vaker een overzicht? Neem dan eens een kijkje op www.energieverbruiksmanagers.nl voor de mogelijkheden.
Hoe meer flexibiliteit je kunt geven, hoe groter je besparing zal zijn. Er zijn twee manieren waarop je dit positief kunt beïnvloeden.
De eerste manier is met je vertrektijd: hoe verder deze in de toekomst ligt hoe meer goedkope laadmomenten de app kan kiezen.
De tweede is met het gedeelte dat je direct wilt opladen: hoe kleiner dit is, hoe groter de kans is op een besparing.
In de app kan je je besparingen zien. Dit is zowel de meest recente sessie en je totale besparing voor zover je deze nog niet hebt laten uitkeren via de app. Dit laatste is dus je tegoed. Daarnaast geven we je ook een overzicht hoeveel je in totaal al hebt uitgekeerd.
Wij ondersteunen de postcoderoosregeling middels het toepassen van de ‘Regeling Verlaagd Tarief’. De gegevens van jouw deelname worden aan ons doorgegeven door de coöperatie van het postcoderoosproject. Vlak nadat het project een jaar energie heeft opgewekt, is jouw aandeelvolume bekend. Jouw aandeelvolume wordt verrekend met de energiebelasting over je verbruik op jouw eerstvolgende jaarafrekening. Als jouw jaar-afrekenmoment later plaatsvindt dan het einde van het productiejaar, zullen wij het aandeelvolume tot dat afrekenmoment reserveren.
Lees hier meer over de postcoderoosregeling.
Ik heb een storing. Welk telefoonnummer kan ik bellen?
Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?
Bellen
We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 09:00 en 13:00 uur.
Mailen
We beantwoorden je email binnen 5 werkdagen.
Contactformulier
Stel je vraag eenvoudig en snel via ons contact formulier.