-
- Termijnbedrag
- Facturen
- Postcoderoosregeling
- Leveringstarieven
- Betalingen
- Overstappen en facturen
-
- Vragen over de Flex en Variabel overeenkomsten
-
- Vragen over de maatregelen van de overheid
-
- Vragen over je meterstanden
-
- Vragen over Mijn Nieuwe Energie
-
- Vragen over je overstap?
-
- Besparen op je energierekening
- Slim laden app
-
- Vragen over storingen
-
- Salderingsregeling
- Vaste terugleverkosten
-
- Vragen over verhuizen
Waarmee kunnen we je helpen?
Op deze pagina vindt je antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice!
Belangrijke informatie
Voor de totale hoeveelheid elektriciteit die je teruglevert, betaal je vaste terugleveringskosten.
Daarnaast kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Als minimaal termijnbedrag wordt 10 euro per maand aangehouden, ook als de verwachtte daadwerkelijke kosten lager liggen of als er sprake is van uitkering van je termijnbedrag. Op de jaar- of eindafrekening worden tegoeden vervolgens afgerekend.
Klanten mét zonnepanelen betalen vanaf 1 januari 2024 naast vaste leveringskosten ook het nieuwe component vaste terugleveringskosten. Hierdoor zal het leveringstarief per kWh dalen.
Je betaalt deze kosten voor de hoeveelheid energie die je aan ons teruglevert. Dit gaat dus niet alleen om de netto teruglevering.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug? Dan hoef je niks extra te betalen.
Meer informatie over de vaste terugleveringskosten en een uitgebreid FAQ, vind je op www.samenom.nl/vasteterugleveringskosten.
Ik heb een storing. Welk telefoonnummer kan ik bellen?
Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Onze stroom wekken we uitsluitend op in Nederland met lokale energiebronnen bij jou in de buurt. Op het Stroometiket vind je de exacte herkomst en de verdeling tussen zonnestroom en windstroom.
Gelukkig is het aanmelden van zonnepanelen een relatief eenvoudig proces. Je kunt dit doen via de website energieleveren.nl. Je dient informatie te verstrekken zoals je postcode, huisnummer, de laatste zes cijfers van je meterstand en de capaciteit van je zonnepaneelsysteem.
Na een succesvolle registratie krijg je doorgaans een bevestigingsbrief toegestuurd. Om volledig gerustgesteld te zijn, kun je altijd contact opnemen met je netbeheerder om te controleren of je zonnepanelen aangemeld zijn.
Wil je meer weten over het aanmelden van je zonnepanelen? Lees dan verder op samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Wij ondersteunen de postcoderoosregeling middels het toepassen van de ‘Regeling Verlaagd Tarief’. De gegevens van jouw deelname worden aan ons doorgegeven door de coöperatie van het postcoderoosproject. Vlak nadat het project een jaar energie heeft opgewekt, is jouw aandeelvolume bekend. Jouw aandeelvolume wordt verrekend met de energiebelasting over je verbruik op jouw eerstvolgende jaarafrekening. Als jouw jaar-afrekenmoment later plaatsvindt dan het einde van het productiejaar, zullen wij het aandeelvolume tot dat afrekenmoment reserveren.
Lees hier meer over de postcoderoosregeling.
Besparen op je energierekening
Betalingen
Facturatie
Facturen
Flex en Variabel
Leveringstarieven
Maatregelen overheid
Meterstanden
Mijn Nieuwe Energie
Overstappen
Overstappen en facturen
Postcoderoosregeling
Salderingsregeling
Slim laden
Slim laden app
Storingen
Termijnbedrag
Terugleveren en salderen
Vaste terugleverkosten
Verhuizen
Vragen over de Flex en Variabel overeenkomsten
Vragen over de maatregelen van de overheid
Vragen over je meterstanden
Vragen over je overstap?
Vragen over Mijn Nieuwe Energie
Vragen over storingen
Vragen over verhuizen
De stroom die we met onze eigen duurzame projecten opwekken, is qua prijs lager dan de actuele marktprijzen. Maar helaas loopt de duurzame opwek en de vraag daarnaar niet altijd gelijk. Dat betekent dat er tijdens een overschot in duurzame opwek, goedkoop op de markt verkocht wordt en dat er bij een tekort aan duurzame opwek, duur op de markt ingekocht moet worden. Door om | nieuwe energie wordt de beschikbare groene energie zo slim mogelijk verhandeld en dat zorgt er, mede doordat er geen winstoogmerk is, voor dat wij de energieprijzen voor onze klanten zo laag mogelijk kunnen houden.
Flex beweegt mee met de markt. Iedere maand worden de Flex tarieven bepaald op basis van de dan geldende marktprijzen. De Variabele tarieven worden in de regel twee keer per jaar bepaald, ook op basis van de dan geldende marktprijzen. Omdat Flex dus vaker wordt aangepast, kan het zo zijn dat deze tarieven hoger of lager liggen dan de Variabele tarieven.
Wil je van overstappen van Flex naar Vast, dan kun je dit op ieder moment doen door de aanmelding op de onze homepage te doorlopen. Wij zorgen er dan voor dat jouw overstap van product geregeld wordt. Deze informatie is ook te vinden op Mijn Nieuwe Energie onder het kopje ‘Contracten’.
Wil je naar ons overstappen of verlengen? Via deze link vind je welke overeenkomsten we op dit moment aanbieden.
Vanaf 1 januari 2024 biedt om | nieuwe energie in plaats van een Variabele overeenkomst een Flex overeenkomst aan. Bij Flex bewegen jouw tarieven iedere maand mee met de energiemarkt.
Heb je bij ons een Variabele overeenkomst die is ingegaan vóór 1 januari 2024? Dan behoud je deze overeenkomst, totdat je zelf bij ons aangeeft te willen overstappen op een ander type overeenkomst.
Heb je bij ons een Vaste overeenkomst afgesloten? Dan zal je automatisch overgaan op een Flex overeenkomst, wanneer je na afloop van je Vaste overeenkomst deze niet actief verlengt.
Het prijsplafond gaat gelden voor alle kleinverbruik elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie. Zijn jouw Vaste tarieven lager dan de tarieven die gelden voor het prijsplafond? Dan blijf je jouw lagere Vaste tarieven betalen. Zijn jouw Vaste tarieven hoger dan de tarieven binnen het prijsplafond? Dan ga je voor de eerste 1.200 m3 en 2.900 kWh de lagere tarieven van het prijsplafond betalen. Daarboven betaal je de tarieven die in jouw Vaste overeenkomst staan.
Het prijsplafond geldt ná het salderen.
Hier gelden dezelfde maatregelen als voor huishoudens die zowel elektriciteit als gas hebben. Aangezien er geen gasverbruik is, zal er ook geen compensatie gelden voor gas. Tot aan het plafond betaal je een maximumtarief voor je stroom en daarboven het tarief vastgesteld door de leverancier.
Van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 geldt er een prijsplafond. Deze geldt voor alle kleinverbruik elektriciteits- en gasaansluitingen met een verblijfsfunctie; huishoudens en andere kleinverbruikers zoals zzp’ers, winkels, verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb.
Middels het prijsplafond voor het basisverbruik van energie wil het kabinet de energierekening betaalbaarder maken en zo betaalproblemen voorkomen. Mocht dit toch het geval zijn, dan is er een noodfonds beschikbaar. Meer hierover is te lezen op de website van de overheid.
Tarieven
Voor gas wordt het maximale tarief € 1,45 per m3 tot een verbruik van 1.200 m3.
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief € 0,40 per kWh en het maximale verbruik 2.900 kWh.
Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract.
Voorbeeld
De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel van het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 m3 gas en 2.960 kWh elektriciteit (CBS).
Stel het elektriciteitstarief op jouw contract is € 0,62 per KWh en voor gas is het € 3,10 per kuub met bovenstaand gemiddelde verbruik.
Dan betaal je voor gas 1.200 m3 x € 1,45 = € 1.740 in plaats van 1.200 m3 x € 3,10 = € 3.720. Dat is compensatie van € 1.980 per jaar voor gas.
En voor elektriciteit (2.900 kWh x € 0,40) + (60 kWh x € 0,62) = € 1197,20 in plaats van 2960 kWh x € 0,62 = € 1835,20. Dat is compensatie van € 638 per jaar voor elektriciteit.
In dit voorbeeld is de totale compensatie € 2.618.
Lees meer over het prijsplafond op www.samenom.nl/prijsplafond.
Tweede of vakantie woning
Wanneer je in bezit bent van een tweede woning of een vakantiehuis, dan gelden de bovenstaande maatregelen per woning apart. Het verbruik wordt daar dus niet opgeteld. Dit komt doordat er twee elektriciteitsaansluitingen zijn en de maatregelen per kleinverbruik elektriciteitsaansluiting met een verblijfsfunctie gelden.
Ook in 2024 zal er weer een noodfonds beschikbaar zijn. Deze is verruimd, zodat meer mensen hiervoor in aanmerking zullen komen. Via de website van het Tijdelijk Noodfonds Energie kun je aangeven dat je op de hoogte wil worden gehouden over het moment waarop deze weer open gaat.
Vanaf 2024 zal er geen energietoeslag meer gelden voor mensen met een laag inkomen. De huishoudens die in 2023 recht hadden op energietoeslag, kunnen bij hun eigen gemeente terecht voor een uitbetaling hiervan. In veel gevallen wordt de toeslag automatisch ontvangen, maar het kan ook voorkomen dat deze moet worden aangevraagd (dit kan vaak ook nog in 2024). We raden mensen daarom aan om goed te controleren bij hun gemeente hoe de energietoeslag moet worden aangevraagd en binnen welke periode zij dit moeten doen. Dit kan namelijk verschillen per gemeente.
Het termijnbedrag is te vinden in Mijn Nieuwe Energie, op voorgaande facturen of op je bankafschrift.
Het prijsplafond voor energie is niet verrekend in het maandelijks verbruiksoverzicht. Het prijsplafond wordt verrekend over de gehele periode van je jaarrekening en omdat we dat volume nu nog niet weten, kunnen wij het prijsplafond in dit overzicht niet meenemen.
Bij een Flex overeenkomst wijzigen de tarieven iedere maand en bewegen zij mee met de energiemarkt. Bij Variabel wijzigen de tarieven in de regel 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli, tenzij een eerdere wijziging nodig is i.v.m. de marktsituatie.
Beide overeenkomsten zijn maandelijks opzegbaar. Het termijnbedrag wijzigt niet maandelijks bij een Flex overeenkomst. We zetten het termijnbedrag na de start levering klaar met de tarieven die op dat moment gelden. Het termijnbedrag wordt alleen automatisch gewijzigd na de jaarafrekening en indien er sprake is van substantiële marktwijzigingen (bijvoorbeeld per 1 januari). De termijnbedragen worden bij de jaarafrekening verrekend zoals gebruikelijk.
Wanneer je overstapt van een Flex of Variabele overeenkomst naar een ander type overeenkomst, wijzigt je termijnbedrag niet automatisch.
Na ingang van de nieuwe overeenkomst, zijn je nieuwe tarieven terug te vinden in jouw online klantportaal Mijn Nieuwe Energie. Om ervoor te zorgen dat je maandelijks niet te veel of te weinig betaalt, raden we je aan om op dat moment je huidige termijnbedrag te controleren. In het klantportaal kun je op basis van de nieuwe tarieven en je verbruik, berekenen of dit termijnbedrag nog wel passend is. Is dit niet het geval, dan kun je dit online direct wijzigen.
Volgens de wet mogen we maximaal het eigen verbruik salderen en dat doen we ook. Een voorbeeld: als je 3.000 kWh hebt verbruikt en 2.995 kWh hebt opgewekt, brengen we nog maar 5 kWh in rekening. Als je 2.995 kWh hebt verbruikt en 3.000 kWh hebt opgewekt, krijg je voor 5 kWh de terugleververgoeding.
Je komt in aanmerking voor saldering wanneer je een elektriciteitsaansluiting hebt die kleiner is dan 3X80A. Daarnaast is het belangrijk dat de opwekinstallatie is aangemeld bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl. Als de netbeheerder op de hoogte is van de teruglevering, kunnen zij dit administratief verwerken op de aansluiting. Vanaf dan kunnen wij de verwachte teruglevering meenemen in het termijnbedrag. Bij overstappen is het daarom het beste om dit binnen 10 dagen na het aanmelden te doen.
Het prijsplafond geldt ná het salderen.
De salderingsregeling passen wij altijd toe op de jaar- of eindafrekening. Op de jaarafrekening wordt op deze manier het verbruik over dezelfde perioden, het kalenderjaar verrekend en mocht er dan nog teruglevering over zijn, dan wordt het over de gehele factuurperiode verrekend.
Wij maken dus geen maandelijkse afrekeningen, want dat zou ongunstig zijn voor klanten. De kans is namelijk groot dat men dan in de zomermaanden het (lagere) netto teruglevering tarief krijgt, omdat men meer opwekt dan men verbruikt, terwijl men in de wintermaanden moet betalen voor zowel het (hogere) levering tarief als de overheidsheffingen.
Meer over de salderingsregeling is te lezen op www.samenom.nl/salderingsregeling/
Meer info over het aanmelden van zonnepanelen vind je op https://samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Heb je een dubbeltarief voor elektriciteit? Dan betaal je overdag het normaaltarief en in de avond en nacht het laagtarief. Het exacte moment waarop beide tarieven ingaan, is afhankelijk van de plek waar je woont.
Voorheen was het normaaltarief altijd hoger dan het laagtarief. Overdag wordt immers de meeste energie gebruikt en hierbij geldt: hoe meer vraag naar energie, hoe hoger de prijs. ’s Avonds en ’s nachts is er minder vraag naar stroom en betaalde je dus een lager tarief. Hierbij was het aanbod aan energie stabieler, doordat de productie van energie uit fossiele brandstoffen gemakkelijk uit- en aangezet kan worden en niet afhankelijk is van weersomstandigheden.
Tegenwoordig wekken we steeds meer energie overdag op met zonnestroom, dankzij onze gezamenlijke investeringen in duurzame energie. Hierdoor hoeven de duurste kolen- en gascentrales niet te produceren en daalt de prijs van stroom. We zien nu regelmatig zelfs in het weekend dat er helemaal geen conventionele centrales hoeven te draaien, en de prijs hierdoor richting (of onder) de nul gaat. In het geval van een dubbeltarief kan het daarom nu voorkomen dat de stroom overdag (normaaltarief) goedkoper is dan in de avond (laagtarief).
Dat de prijzen gedurende de dag nu lager kunnen zijn dan ’s nachts is dus het positieve effect van investeren in duurzame energie!
Heb je een overeenkomst waarbij de tarieven wijzigen, zoals Variabel of Flex? Houd er dan rekening mee dat welk van de twee tarieven het goedkoopst is, ook kan wijzigen. Kijk dus goed of het tarief omdraait bij tariefwijzigingen, zodat je weet welke van de twee het goedkoopst is.
Wek je met eigen zonnepanelen op de gecontracteerde aansluiting meer op dan je verbruikt, dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
We bepalen je termijnbedrag aan de hand van het geldende maandtarief in de maand waarop je levering start. Dit bedrag kan daardoor afwijken van het termijnbedrag dat op de leveringsovereenkomst wordt vermeld.
Zijn de marktontwikkelingen dusdanig dat een wijziging van het termijnbedrag noodzakelijk en/of wenselijk is? Dan berekenen we een nieuw termijnbedrag voor je op basis van de dan gelden tarieven en brengen we je hiervan op de hoogte. Uiteraard kun je ook zelf een verzoek tot aanpassing van het termijnbedrag doen bij om | nieuwe energie. Dat kan zowel telefonisch als per e-mail.
Net zoals bij elke andere overeenkomst, betaal je iedere maand een vast termijnbedrag (voorschot) en ontvang je na een jaar je jaarafrekening.
Heb je een slimme meter? Dan zie je op de jaarafrekening je daadwerkelijke verbruik per maand en wat de kosten daarvan zijn op basis van de tarieven die in die maand geldig waren.
Heb je een conventionele meter? Dan vragen we je, zoals gebruikelijk, na ongeveer een jaar om je meterstanden door te geven. Het verbruik splitsen wij op tegen het landelijk vastgestelde verbruiksprofiel om te weten hoeveel verbruik we aan elke maand moeten toerekenen.
Wanneer je Vaste overeenkomst afloopt, ontvang je van ons een voorstel om je overeenkomst te verlengen met de type contracten die we op dat moment aanbieden.
Heb je de Vaste overeenkomst en maak je geen keuze? Dan ga je automatisch over naar een Flex overeenkomst.
Bij Flex worden de tarieven voor elektriciteit en gas iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de op dat moment geldende marktsituatie. Bekijk de voordelen en kenmerken hier.
Wij proberen onze service altijd verder te verbeteren. Daarom zullen we in de toekomst steeds meer functionaliteiten toevoegen aan het klantportaal.
Mocht je nog goede suggesties hebben, dan horen wij dit graag via info@samenom.nl.
Heb je geen slimme meter? Dan zie je in Mijn Nieuwe Energie geen energieverbruik terug. Via je netbeheerder kun je een slimme meter aanvragen.
Het termijnbedrag kun je zelf wijzigen via Mijn Nieuwe Energie. Het termijnbedrag kun je zelf wijzigen via Mijn Nieuwe Energie.
Wanneer jouw vaste contract vóór 1 juni 2023 is afgesloten is jouw opzegvergoeding een vast bedrag. Wanneer dit niet het geval is, is jouw opzegvergoeding geen vast bedrag, maar afhankelijk van het verbruik dat je nog van ons zou afnemen en de tarieven in jouw energiecontract en de marktomstandigheden. De opzegboete is een momentopname. Het bedrag kan afwijken van de daadwerkelijke opzegvergoeding wanneer je overstapt of je contract opzegt. Lees hierover meer op: opzegvergoeding. We zullen je hierover een mail sturen.
Wanneer je met bovenstaande akkoord gaat of wanneer je een variabel of flex contract hebt zullen we de opzegging bevestigen per mail en de eindafrekening opmaken.
Je nieuwe leverancier stuurt ons de meterstanden via de netbeheerder en hiermee maken wij de eindafrekening op.
Er wordt gekeken of er nog de openstaande posten zijn. Deze worden verrekend, waarna we het eventueel resterende bedrag over overmaken of afschrijven van de rekening die bij ons bekend is. De eindafrekening ontvang je binnen enkele weken na de overstap.
LET OP: Wanneer je na de 15e van de maand overstapt, kan het volgende termijnbedrag nog wel worden afgeschreven. Dit komt omdat het bedrag dan nog automatisch wordt meegenomen in het proces. Uiteraard zal deze door ons gecrediteerd worden.
Wanneer jouw vaste contract vóór 1 juni 2023 is afgesloten is jouw opzegvergoeding een vast bedrag. Wanneer dit niet het geval is, is jouw opzegvergoeding geen vast bedrag, maar afhankelijk van het verbruik dat je nog van ons zou afnemen en de tarieven in jouw energiecontract en de marktomstandigheden. De opzegboete is een momentopname. Het bedrag kan afwijken van de daadwerkelijke opzegvergoeding wanneer je overstapt of je contract opzegt. Lees hierover meer op: opzegvergoeding. We zullen je hierover een mail sturen.
Wanneer je met bovenstaande akkoord gaat of wanneer je een variabel of flex contract hebt zullen we de opzegging bevestigen per mail en de eindafrekening opmaken.
Je nieuwe leverancier stuurt ons de meterstanden via de netbeheerder en hiermee maken wij de eindafrekening op.
Er wordt gekeken of er nog de openstaande posten zijn. Deze worden verrekend, waarna we het eventueel resterende bedrag over overmaken of afschrijven van de rekening die bij ons bekend is. De eindafrekening ontvang je binnen enkele weken na de overstap.
LET OP: Wanneer je na de 15e van de maand overstapt, kan het volgende termijnbedrag nog wel worden afgeschreven. Dit komt omdat het bedrag dan nog automatisch wordt meegenomen in het proces. Uiteraard zal deze door ons gecrediteerd worden.
Vaste overeenkomst
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vóór 7-11-2023? Dan verandert er niks tot aan het moment waarop deze afloopt. De vaste terugleveringskosten gelden voor nieuwe Vaste overeenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2024.
Ook wanneer je zonnepanelen hebt, zijn de vaste terugleveringskosten die sinds 1 januari 2024 zijn doorgevoerd niet op jou van toepassing, zolang je overeenkomst (afgesloten vóór 7-11-2023) loopt. Dit geldt ook wanneer je binnen de duur van de overeenkomst nieuwe zonnepanelen plaatst.
Afgesloten vanaf 1-1-2024
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vanaf 1-1-2024? Dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel die je hier vindt. Is je overeenkomst afgelosten in het jaar 2024, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2024. Is je overeenkomst afgesloten in 2025, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2025.
Variabele en Flex overeenkomst
Heb je een Variabele of Flex overeenkomst? Dan betaal je vaste terugleveringskosten.
Ben je benieuwd welke vaste terugleveringskosten voor jou gelden? Bekijk dan in Mijn Nieuwe Energie bij het overzicht van jouw verbruik hoeveel energie je per jaar teruglevert. Je kunt dit ook terugzien op je jaarafrekening.
Liggen je zonnepanelen nog niet lang genoeg op je dak voor dit overzicht, dan heeft de installateur mogelijk een berekening voor je gemaakt.
Wanneer je weet hoeveel energie je per jaar teruglevert, kun je aan de hand van de staffel uitrekenen wat jouw jaarlijkse kosten worden.
En heb je nu nog geen zonnepanelen, maar wil je die in de toekomst wel aanschaffen? Dan gaan de vaste terugleveringskosten in op het moment dat je zonnepanelen actief zijn.
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier. We bepalen de staffel voor de vaste terugleveringskosten op basis van het totale volume teruggeleverde stroom, dus voor salderen.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode vanaf 1 januari 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode in 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in rekening, omdat deze destijds nog niet waren ingevoerd.
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier. We bepalen de staffel voor de vaste terugleveringskosten op basis van het totale volume teruggeleverde stroom, dus voor salderen.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode vanaf 1 januari 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in
De vaste terugleveringskosten in het termijnbedrag worden bepaald op basis van de verwachte teruglevering per jaar. Op je jaar- of eindafrekening weten we wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd en worden de werkelijke vaste terugleveringskosten verrekend met de betaalde termijnbedragen.
Om de hoogte van de vaste terugleveringskosten te bepalen, kijken we naar de totale hoeveelheid stroom die je tijdens de gehele afrekenperiode hebt teruggeleverd, dus vóór salderen. Het totale volume teruglevering bepaalt de staffel en daarmee het tarief per dag. Het overzicht met de staffels en bijbehorende tarieven vind je hier.
Op je afrekening wordt dit bedrag per dag in rekening gebracht voor de afgerekende periode in 2024.
Heeft je afrekening ook betrekking op het jaar 2023? Dan brengen we voor de dagen die in 2023 vielen geen vaste terugleveringskosten in rekening, omdat deze destijds nog niet waren ingevoerd.
We brengen sinds 1 januari 2024 de vaste terugleveringskosten in rekenening bij de Variabele en Flex overeenkomsten. Wanneer je dus bijvoorbeeld een jaarafrekening ontvangt op 1 maart 2024, dan worden de vaste terugleveringskosten alleen in rekening gebracht van 1 januari 2024 t/m 29 februari 2024 en niet over de periode t/m 31 december 2023.
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vóór 7-11-2023? Dan verandert er niks tot aan het moment waarop deze afloopt. De vaste terugleveringskosten gelden voor nieuwe Vaste overeenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2024.
Heb je een Vaste overeenkomst die is afgesloten vanaf 1-1-2024? Dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel die je hier vindt. Is je overeenkomst afgelosten in het jaar 2024, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2024. Is je overeenkomst afgesloten in 2025, dan betaal je vaste terugleveringskosten volgens de staffel van 2025.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Daarboven ga je vaste terugleveringskosten betalen.
De staffels zijn tot stand gekomen, doordat we voor een grotere hoeveelheid teruglevering te maken krijgen met hogere kosten. Ook de vaste leveringskosten verhogen we licht, waardoor we de staffels bewust iets lager kunnen houden. Door stappen van 500 kWh te hanteren, weten onze klanten waar ze aan toe zijn en weten ze ook vanaf welk volume ze in een lagere staffel vallen.
Voor een volledig overzicht van de staffels, kijk je hier.
Wanneer je minder dan 1.000 kWh in een jaar teruglevert, dan betaal je dus niets.
Wanneer je bijvoorbeeld per jaar 3.400 kWh opwekt en daarvan 1.500 kWh direct verbruikt, dan lever je 1.900 kWh terug. Dan val je in de staffel van 1500 t/m 1999 kWh en betaal je volgens de staffel van 2024 dus €96,80 + €36,30 = €133,10 aan vaste terugleveringskosten.
Wek je met eigen zonnepanelen op de gecontracteerde aansluiting meer op dan je verbruikt, dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering en op je leveringsovereenkomst.
Voor de totale hoeveelheid elektriciteit die je teruglevert, betaal je vaste terugleveringskosten.
Daarnaast kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Voor de totale hoeveelheid elektriciteit die je teruglevert, betaal je vaste terugleveringskosten.
Daarnaast kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
- Overstappen van het collectief naar een lokale coöperatie
- Verhuizing aangeven
- Overstap aangeven
- Contract opzeggen
- Meterstanden doorgeven
Verbruik per jaar
Per jaar zie je hoeveel energie je in iedere maand van dat jaar hebt verbruikt. Deze data worden automatisch weergegeven, ook wanneer je geen toestemming hebt gegeven voor het dagelijks uitlezen van je meterstanden.
Houd er rekening mee dat het verbruik dat we tonen in de eerste maand van je overstap, afhankelijk is van het moment van overstap en het moment waarop wij konden beginnen met het uitlezen van je meterstanden.
Verbruik per maand
Per maand zie je hoeveel energie je op iedere dag van die maand hebt verbruikt. Om de dagelijkse meterstanden uit te kunnen lezen, dien je in het portaal toestemming te geven.
Nadat je toestemming hebt gegeven, kunnen wij tot maximaal 30 dagen terug je verbruik opvragen bij de netbeheerder, mits je in die periode ook klant bij ons was.
Verbruik per dag
Per dag kun je zien hoeveel energie je op ieder uur voor gas of ieder kwartier voor elektra hebt verbruikt. Ook hiervoor dien je in het portaal toestemming te hebben gegeven om je dagelijkse meterstanden uit te kunnen lezen.
Nadat je toestemming hebt gegeven, kunnen wij je verbruik binnen de dag tot maximaal 1 dag terug voor je opvragen bij de netbeheerder.
Het termijnbedrag is te vinden in Mijn Nieuwe Energie, op voorgaande facturen of op je bankafschrift.
Je kunt het portaal op je mobiel en tablet opslaan, zodat deze net zoals een app functioneert. Hieronder zie je hoe je dat doet:
-
Op een Apple iPhone of iPad
Ga in de browser naar Mijn Nieuwe Energie, tik op het delen pictogram (vierkant met het pijltje naar boven) en kies “Zet op beginscherm”. -
Op een Android (o.a. Samsung) telefoon of tablet
Ga in de browser naar Mijn Nieuwe Energie, open het menu van de browser (drie puntjes rechtsboven) en kies “Toevoegen aan startscherm”.
Er verschijnt nu een icoon op je startscherm naar Mijn Nieuwe Energie, waardoor je altijd direct naar het klantportaal kunt gaan. Als je daarop tikt, opent je klantenportaal in een volledig scherm net zoals een app. Wel zo makkelijk!
Om je inzicht te geven in je verbruik, vraagt om | nieuwe energie jouw meterstanden op bij de netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters en het correct doorgeven van de standen.
Door een kortdurende storing van de meter kan het voorkomen dat we jouw verbruik niet van de netbeheerder hebben doorgekregen. Meestal betreft dit een enkele dag.
Zie je gedurende langere tijd geen verbruik staan? Neem dan contact met ons op, zodat wij kunnen controleren of de netbeheerder de verbruiksdata naar ons doorstuurt.
Je dagelijkse verbruiksdata is niet automatisch zichtbaar in het portaal. Wil je dit wel graag inzien? Dan dien je in het portaal aan ons toestemming te geven om deze data dagelijks op te kunnen vragen bij jouw netbeheerder.
Nadat je toestemming hebt gegeven duurt het ongeveer 10 werkdagen voordat wij de data van de netbeheerder binnen hebben en kunnen weergeven in het portaal.
Voorbeeld: je bent bij ons gestart per 3 december en je hebt ons op 6 december toestemming gegeven om de meter dagelijks uit te lezen. we verwachten de eerste dagelijkse verbruiken vanaf ca. 16 december van de netbeheerder binnen te krijgen en in je portaal te kunnen tonen.
Ja, je kunt je ook als zakelijke klant aanmelden via dit formulier.
Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met een coöperatie in de buurt of stuur een e-mail naar info@samenom.nl. Uiteraard zullen wij zorgen voor een passend aanbod.
Als minimaal termijnbedrag wordt 10 euro per maand aangehouden, ook als de verwachtte daadwerkelijke kosten lager liggen of als er sprake is van uitkering van je termijnbedrag. Op de jaar- of eindafrekening worden tegoeden vervolgens afgerekend.
In alle gevallen download je de app of bezoek je webapp op app.jedlix.com. Bij het aanmaken van je account kies je jouw auto.
Op het moment dat dit een Tesla is vragen we je om je Tesla account toe te voegen. Dit is je login die je ook voor je Tesla app gebruikt. Op die manier kunnen we jouw auto slim aansturen. Voor het kunnen slim laden van de andere type auto’s dien je een geldige laadpasnummer toe te voegen.
Daarna kies je om | nieuwe energie als jouw energieleverancier en geef je het klantnummer door.
Op het moment dat je gaat laden bij een van de laadpalen, die ook op de kaart in de app te vinden is, kunnen we beginnen met slimladen. Het laadpasnummer gebruiken we alleen om de laadpaal operator te laten weten dat jouw auto graag slim geladen wilt worden op deze paal. Als dit het geval is sturen we de start- en stopsignalen via de paal naar jouw auto.
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
- Overstappen van het collectief naar een lokale coöperatie
- Verhuizing aangeven
- Overstap aangeven
- Contract opzeggen
- Meterstanden doorgeven
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
- Overstappen van het collectief naar een lokale coöperatie
- Verhuizing aangeven
- Overstap aangeven
- Contract opzeggen
- Meterstanden doorgeven
Klanten mét zonnepanelen betalen vanaf 1 januari 2024 naast vaste leveringskosten ook het nieuwe component vaste terugleveringskosten. Hierdoor zal het leveringstarief per kWh dalen.
Je betaalt deze kosten voor de hoeveelheid energie die je aan ons teruglevert. Dit gaat dus niet alleen om de netto teruglevering.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug? Dan hoef je niks extra te betalen.
Meer informatie over de vaste terugleveringskosten en een uitgebreid FAQ, vind je op www.samenom.nl/vasteterugleveringskosten.
Ik heb een storing. Welk telefoonnummer kan ik bellen?
Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Wanneer we je meterstanden niet tijdig ontvangen, gaan wij de meterstanden berekenen. Dit doen wij op basis van de verbruikshistorie van de woning. Bij een nieuwe woning baseren wij de schatting op basis van het verbruik wat de netbeheerder verwacht.
In het geval van een storing kun je contact opnemen met je netbeheerder. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het correct functioneren van de energiemeters in Nederlandse huishoudens.
Om de storing aan jouw meter(s) op te lossen, dien je rechtstreeks contact op te nemen met je netbeheerder. Via deze website zie je wie dat is.
Wanneer de storing is verholpen, ontvang je weer een maandelijks verbruiksoverzicht van ons. Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
Wanneer er een communicatiestoring aan jouw slimme meter(s) is, is het helaas niet mogelijk de meterstand(en) uit te lezen. Wij kunnen hierdoor geen verbruiksoverzicht sturen en ook geen verbruik weergeven in Mijn Nieuwe Energie.
Aangezien wij geen meterstanden binnenkrijgen, is het belangrijk om in de volgende gevallen je meterstanden door te geven, totdat de storing is opgelost:
- Heb je een Flex overeenkomst? Geef dan de meterstanden van vandaag door én vanaf nu de meterstanden op iedere éérste dag de maand. Zo kunnen we je maandelijkse verbruik op je jaarafrekening tegen de juiste tarieven afrekenen.
- Heb je een Variabele overeenkomst? Geef dan de meterstanden door op 1 januari, 1 juli en wanneer eventueel de tarieven tussendoor wijzigen, wanneer je meter op dat moment nog in storing staat. Zo kunnen we je verbruik op je jaarafrekening tegen de juiste tarieven afrekenen.
Je kunt dit doen via Mijn Nieuwe Energie.
Let op: een communicatiestoring heeft geen invloed op het verdere functioneren van je meter(s). Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jouw energieverbruik niet goed wordt gemeten en je kunt je verbruik nog steeds zelf aflezen via het display.
In Mijn Nieuwe Energie vind je jouw dagelijkse verbruiksdata. Je dient hiervoor wel te beschikken over een slimme meter en in het portaal aan ons toestemming te geven om deze data dagelijks op te kunnen vragen bij jouw netbeheerder.
Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter iedere maand een verbruiksoverzicht met daarin het energieverbruik over de afgelopen periode en een indicatie van de kosten. Wij mogen dit niet vaker dan een maal per maand doen. Wil je toch vaker een overzicht? Neem dan eens een kijkje op www.energieverbruiksmanagers.nl voor de mogelijkheden.
Onze stroom wekken we uitsluitend op in Nederland met lokale energiebronnen bij jou in de buurt. Op het Stroometiket vind je de exacte herkomst en de verdeling tussen zonnestroom en windstroom.
Ja, dat is mogelijk. Je kunt zelf een prijsopgave opvragen via onze website. Voor een zakelijke offerte kun je dit formulier invullen.
Liever persoonlijk contact? Neem dan contact op met een coöperatie in de buurt of stuur een e-mail naar info@samenom.nl.
Wij nemen een opzegvergoeding niet over. We zijn een coöperatie zonder winstoogmerk en willen investeren in de verdere lokale verduurzaming.
Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle betaalde termijnfacturen en de daadwerkelijk gemaakte kosten met elkaar verrekenen.
De opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je overeenkomst. Voor consumenten met een vaste overeenkomst die vóór 1 juni 2023 is afgesloten, gelden de volgende regels:
Resterende looptijd | Bedrag per product: |
tot 18 maanden | € 50,00 |
18 tot 24 maanden | € 75,00 |
24 tot 30 maanden | € 100,00 |
meer dan 30 maanden | € 125,00 |
Voor kleinverbruikers met een vaste overeenkomst afgesloten ná 1 juni 2023, dient te worden betaald voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt. Na aanmelding bij een andere leverancier ontvang je automatisch bericht over de hoogte van de opzegvergoeding. Je leest hierover meer op www.samenom.nl/opzegvergoeding.
Wanneer je wilt overstappen naar een andere leverancier, kun je je aanmelden bij de nieuwe leverancier. Zij regelen de gehele overstap en zeggen je contract bij ons op. Let er wel op dat je geen lopend contract bij ons hebt. Het kan zijn dat er daardoor een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht.
Een maand voor het aflopen van je Vaste overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel.
Heb je de Vaste overeenkomst afgesloten vóór 1 januari 2024 en maak je geen keuze? Dan ga je automatisch over naar een Variabele overeenkomst.
Heb je de Vaste overeenkomst afgesloten ná 1 januari 2024 en maak je geen keuze? Dan ga je automatisch over naar een Flex overeenkomst.
Vanaf dat moment kun je op ieder moment je overeenkomst wijzigen of opzeggen.
Ja, indien je meter geschikt is om uitgelezen te worden. Als je niet wil dat de slimme meter wordt uitgelezen, kun je jouw netbeheerder verzoeken om deze functie uit te schakelen. Ben je verhuisd, dan lezen wij de slimme meter niet uit voor de begin- of eindstanden. We ontvangen dan graag de meterstanden van de woningoverdracht.
Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden via Mijn Nieuwe Energie. Dit kan onder het kopje ‘Contract’.
Daarnaast willen wij de meterstanden weten wanneer je levering start, wanneer de jaarafrekening plaatsvindt, wanneer de tarieven tussentijds wijzigen en wanneer onze levering weer wordt beëindigd.
Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Wanneer je geen slimme meter hebt of een storing hebt dan kan je het doorgeven op Mijn Nieuwe Energie.
Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter op Mijn Nieuwe Energie. Je krijgt hier vanzelf een melding van met de vraag je meterstanden in te vullen.
Gelukkig is het aanmelden van zonnepanelen een relatief eenvoudig proces. Je kunt dit doen via de website energieleveren.nl. Je dient informatie te verstrekken zoals je postcode, huisnummer, de laatste zes cijfers van je meterstand en de capaciteit van je zonnepaneelsysteem.
Na een succesvolle registratie krijg je doorgaans een bevestigingsbrief toegestuurd. Om volledig gerustgesteld te zijn, kun je altijd contact opnemen met je netbeheerder om te controleren of je zonnepanelen aangemeld zijn.
Wil je meer weten over het aanmelden van je zonnepanelen? Lees dan verder op samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Wij ondersteunen de postcoderoosregeling middels het toepassen van de ‘Regeling Verlaagd Tarief’. De gegevens van jouw deelname worden aan ons doorgegeven door de coöperatie van het postcoderoosproject. Vlak nadat het project een jaar energie heeft opgewekt, is jouw aandeelvolume bekend. Jouw aandeelvolume wordt verrekend met de energiebelasting over je verbruik op jouw eerstvolgende jaarafrekening. Als jouw jaar-afrekenmoment later plaatsvindt dan het einde van het productiejaar, zullen wij het aandeelvolume tot dat afrekenmoment reserveren.
Lees hier meer over de postcoderoosregeling.
Voor deze groep gelden dezelfde regels voor het prijsplafond. Mocht dit veranderen dan zullen we dit hier laten weten.
In de app kun je zelf aangeven wanneer je de beloning uit wil laten betalen. Dan wordt het bedrag op jouw eerst volgende energiefactuur verwerkt een uitbetaald.
In de app kan je je besparingen zien. Dit is zowel de meest recente sessie en je totale besparing voor zover je deze nog niet hebt laten uitkeren via de app. Dit laatste is dus je tegoed. Daarnaast geven we je ook een overzicht hoeveel je in totaal al hebt uitgekeerd.
Thuisladen kan alleen voor BMW, Tesla en de Renault Zoe (via de Z.E. Smart Charge app), maar openbaar Slim laden is voor iedere auto toegankelijk. Download de app en bekijk de kaart om te zien bij welke laadpalen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Belangrijk is dat je een laadpasnummer toevoegt in de app. Met dat nummer herkennen wij jou op het moment dat je een slimme laadsessie start bij een laadpaal. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Het bespaarde bedrag kan boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.
Hoe meer flexibiliteit je kunt geven, hoe groter je besparing zal zijn. Er zijn twee manieren waarop je dit positief kunt beïnvloeden.
De eerste manier is met je vertrektijd: hoe verder deze in de toekomst ligt hoe meer goedkope laadmomenten de app kan kiezen.
De tweede is met het gedeelte dat je direct wilt opladen: hoe kleiner dit is, hoe groter de kans is op een besparing.
Voor bestuurders van de Renault Zoe heeft de Z.E. Smart Charge app voor iOS of Android ontwikkeld, waarmee Renault Zoe rijders slim kunnen laden. Download de app en verbind je auto door het VIN nummer toe te voegen in de app. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Dan kan het bespaarde bedrag boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.
Ja, je kunt alle laadpassen, waarmee je bij verschillende laadpaal operators kan laden, aan je account koppelen. Je laadpas account staat hier verder los van, we gebruiken alleen je pasnummer zodat het laadpunt jou herkent.
Nadat je de app hebt gedownload, kan je jouw Tesla credentials en energie contract toevoegen aan de app. Wanneer je Tesla verbonden is, kan de batterij van de auto aangestuurd worden op duurzame en goedkope laadmomenten. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. De financiële beloning die je hiervoor ontvangt kan je op een door jou gekozen moment laten uitbetalen door ons. Ben je geen klant? Dan is Slim laden gewoon mogelijk en help je mee met het balanceren van het energienet en draag je bij aan een groenere toekomst, maar krijg je geen beloning.
Doordat de app met steeds meer elektrische auto’s en een groeiend aantal laadpunten werkt, kunnen steeds meer elektrische rijders er van profiteren. Onze app werkt voor alle auto’s op de openbare laadpunten welke te vinden zijn op de kaart in de #ichargesmart app. Daarnaast kan er thuis slim geladen worden met je Tesla, BMW, Jaguar en Renault.
Waar je kunt slim laden met de app via openbare laadpunten kun je vinden in de app. Je kunt voor die laadpunten ook de huidige beschikbaarheid checken. Op die manier weet je zeker dat er plek is om te laden. Daarnaast zullen we in de toekomst alle openbare laadpunten aangeven zodat je de app ook kunt gebruiken om op zoek te gaan naar een vrije openbare laadpunt in de buurt.
Een betaling kun je handmatig voldoen onder vermelding van klantnummer en/of factuurnummer naar het rekeningnummer van je eigen coöperatie. Dit nummer vind je op je facturen.
Het termijnbedrag bestaat uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten, vaste terugleveringkosten (alleen bij zonnepanelen) en btw.
Het rekeningnummer kun je wijzigen via een e-mail naar info@samenom.nl, of direct zelf aanpassen via Mijn Nieuwe Energie, onder het kopje ‘Gegevens’.
Het termijnbedrag is te vinden in Mijn Nieuwe Energie, op voorgaande facturen of op je bankafschrift.
Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle betaalde termijnfacturen en de daadwerkelijk gemaakte kosten met elkaar verrekenen.
De jaarafrekening ontvang je nadat je ongeveer 12 maanden bij ons klant bent. Wanneer je deelneemt aan een lokaal opwekproject, kan hier een uitzondering op gemaakt worden. Dit zal van te voren apart gecommuniceerd worden en geldt dan alleen voor dat project.
Je krijgt de jaarafrekening elk jaar rond dezelfde datum. Elke leverancier is verplicht om je de jaarafrekening te sturen, binnen 6 weken na de afrekenmaand.
Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden voor je uit. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je rond dit moment om je meterstanden door te geven. Meer informatie vind je op deze pagina.
Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw. Heb je zonnepanelen? Dan bestaan je energiekosten ook uit vaste terugleveringskosten.
In dit overzicht kun je onze actuele leveringstarieven en de overheidsheffingen vinden, waaruit je energiekosten zijn opgebouwd. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn kun je altijd contact met ons opnemen.
Nee, dat leggen we graag uit. Een postcoderoosproject wordt afgerekend na een productiejaar. Een jaar na de start van het project wordt in kaart gebracht hoeveel energie iedere deelnemer heeft opgewekt. Vervolgens wordt de energiebelasting die op die hoeveelheid energie van toepassing is, afgetrokken van je jaarafrekening bij je energieleverancier. Dat betekent dus dat je korting krijgt op je energierekening. Wanneer we je termijnbedrag bepalen, dan kijken we niet naar hoeveel je betaald hebt na aftrek van de energiebelasting, maar naar je eigen energieverbruik. Wij dragen jouw maandelijkse kosten voor je verwachtte verbruik namelijk af aan de belastingdienst en je netbeheerder, terwijl de verrekening pas plaatsvindt na een jaar. Daarmee zouden wij een verlaging op basis van de verwachtte opbrengst in wezen voorschieten. Om je tegemoet te komen, willen we graag uitgaan van het laagst verwachtte jaarverbruik om je termijnbedrag zo laag mogelijk te krijgen.
Je gasverbruik staat niet gelijk aan het verschil tussen de meterstanden. Dit heeft te maken met de calorische waarde. De calorische waarde is de verbrandingswaarde van gas en meet hoeveel energie één kubieke meter gas oplevert. Deze waarde verschilt per gebied waar het gas wordt gewonnen. Om iedereen dezelfde prijs te laten betalen voor de energie die uit het gas wordt gehaald, wordt er een factor op je verbruik toegepast. Deze factor wordt bepaald door jouw netbeheerder.
Meer uitleg hierover lees je op www.samenom.nl/calorische-correctie-op-gas/
De elektriciteit die wij leveren, is inderdaad afkomstig van onze eigen projecten. Toch hebben de ontwikkelingen op de energiemarkten invloed op de tarieven. Dat heeft een aantal redenen:
Marktprijzen voor elektriciteit worden bepaald door de kostprijs van de opwek installaties
De groothandelsmarkt van elektriciteit is ook gewoon een markt van vraag en aanbod. Aan de aanbodzijde hebben wij diverse opwek mogelijkheden, zoals uiteraard zon en wind, maar helaas voor het grootste deel ook nog steeds kolen en gas gestookte centrales. De mate waarin de verschillende bronnen een aandeel hebben, bepaalt uiteindelijk het tarief op dat moment. Is er veel zon en wind opwek beschikbaar bij een gematigde vraag, dan zijn de prijzen laag. Want voor zon- en windopwek heb je geen grondstoffen nodig, zoals wel het geval is bij kolen- en gascentrales. Een stijging van de grondstoffen van deze laatste twee vormen van opwek, werkt dus door in de elektriciteitstarieven op de groothandelsmarkten.
Subsidies op duurzame projecten zijn gekoppeld aan de marktprijzen voor elektriciteit
Zon- en windprojecten ontvangen (nu nog) subsidie om de projecten rendabel te maken. De hoogte van die subsidie is afhankelijk van de gemiddelde groothandelsprijs van elektriciteit gedurende het jaar. Dat betekent concreet dat er subsidie uitgekeerd wordt bovenop de gemiddelde groothandelsprijs, omdat de overheid er vanuit gaat dat je die gemiddelde groothandelsprijs ontvangt voor de elektriciteitsproductie. De subsidie vult dan aan tot het maximale bedrag dat voor dat project is afgegeven. Deze maximale bedragen zijn in de afgelopen jaren overigens telkens minder geworden, omdat projecten tegen steeds lagere kosten gerealiseerd kunnen worden. Door dit subsidiesysteem moet er bij een oplopende markt dus wel meer voor de opgewekte elektriciteit betaald worden.
Productie en afname zijn niet altijd gelijktijdig
De opwek van duurzame elektriciteit en de afname daarvan liggen nooit 100% gelijk en dat betekent dat deze profielen gelijk gemaakt moeten worden. Dat loopt voor een deel ook via de energiemarkt. Effectief betekent dit meestal verkoop tegen lagere tarieven en inkoop tegen hogere tarieven. Bij momenten waarop er een overschot aan duurzame opwek is, zijn de tarieven juist laag en bij een gebrek aan duurzame opwek zijn de tarieven hoger vanwege productie via duurdere centrales.
Dit betekent echter niet dat de geleverde elektriciteit niet duurzaam is, want wij leveren per saldo nooit meer dan dat wij opwekken met onze eigen duurzame projecten.
Als je op of na de 18e van de maand bij ons bent gestart, heb je onze reguliere facturatieronde gemist waarbij we de facturen opmaken voor de volgende maand. Om te voorkomen dat je direct een termijn achterloopt t.o.v. het leveringsjaar, draaien we in de eerste week van de maand een extra facturatieronde. Die termijn wordt halverwege de maand afgeschreven. De reguliere termijnronde wordt vervolgens rond de 1e afgeschreven.
Het termijnbedrag wordt altijd rond de 1e van de maand afgeschreven en geldt dan voor die betreffende maand.
Elke mobiele telefoon met een dataverbinding kan de app gebruiken. De app is te downloaden voor IOS (Apple iPhone) en Android. Ook kan je de webapp app.jedlix.com gebruiken.
Ja, wij regelen de gehele overstap. Wanneer je je bij ons hebt aangemeld, heb je altijd twee weken bedenktijd. Daarna brengen wij jouw huidige leverancier op de hoogte dat je naar ons gaat overstappen.
Op de ingangsdatum lezen we je slimme meter uit.
Wanneer je geen slimme meter hebt, vragen we je de standen door te geven. Zodra we de standen binnen hebben, geven wij de standen door aan je oude energieleverancier. Zij zullen binnen 6 weken nadat je bij ons bent gestart een eindafrekening voor je opmaken.
Voor deze overstapservice brengen wij geen kosten in rekening.
Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden via Mijn Nieuwe Energie. Dit kan onder het kopje ‘Contract’.
Daarnaast willen wij de meterstanden weten wanneer je levering start, wanneer de jaarafrekening plaatsvindt, wanneer de tarieven tussentijds wijzigen en wanneer onze levering weer wordt beëindigd.
Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Wanneer je geen slimme meter hebt of een storing hebt dan kan je het doorgeven op Mijn Nieuwe Energie.
Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter op Mijn Nieuwe Energie. Je krijgt hier vanzelf een melding van met de vraag je meterstanden in te vullen.
Ga je gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het af- en aansluiten zijn wel kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van jouw gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Een verhuizing kun je doorgeven via Mijn Nieuwe Energie. Ben je een nieuwe klant? Dan kun je je online aanmelden of telefonisch contact opnemen.
Wanneer je gaat verhuizen, neem je je overeenkomst mee naar je nieuwe adres. Ook wanneer je tijdelijk levering nodig hebt op twee adressen, is dit geen probleem. Wanneer je geen mogelijkheid hebt om je contract mee te nemen naar je nieuwe adres kun je je overeenkomst opzeggen. Dit kan onder het kopje ‘Contract’. Het is van belang bij een verhuizing minimaal 10 werkdagen voor de sleuteloverdracht of maximaal 5 werkdagen na de sleuteloverdracht de meterstanden door te geven.
Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden via Mijn Nieuwe Energie. Dit kan onder het kopje ‘Contract’.
Daarnaast willen wij de meterstanden weten wanneer je levering start, wanneer de jaarafrekening plaatsvindt, wanneer de tarieven tussentijds wijzigen en wanneer onze levering weer wordt beëindigd.
Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Wanneer je geen slimme meter hebt of een storing hebt dan kan je het doorgeven op Mijn Nieuwe Energie.
Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter op Mijn Nieuwe Energie. Je krijgt hier vanzelf een melding van met de vraag je meterstanden in te vullen.
Je kunt via automatische incasso betalen of handmatig op factuur. Als je handmatig betaalt, mailen wij je maandelijks de termijnfactuur met daarbij een betaallink.
Een betalingsregeling bij achterstand is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op. Wij hanteren een maximum van 9 betaaltermijnen.
Wanneer je verhuist, binnen de regio of naar een andere regio, zijn er drie mogelijkheden.
- Je kunt er voor kiezen om bij dezelfde coöperatie te blijven als je hen wilt blijven steunen. Dan hoef je alleen je verhuizing door te geven via Mijn Nieuwe Energie. Je bestaande overeenkomst loopt gewoon door op het nieuwe adres.
- Het is ook mogelijk om over te stappen naar een andere lokale coöperatie binnen het om | nieuwe collectief die jouw nieuwe regio verduurzaamt. In dat geval kun je ook je verhuizing doorgeven via Mijn Nieuwe Energie en hier kiezen voor een nieuwe coöperatie onder het kopje gegevens en persoonlijke informatie. Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
- Kun je niet kiezen en steun je graag beide coöperaties of zelfs het gehele collectief. Ook dan dien de verhuizing door te geven op Mijn Nieuwe Energie, zodat wij op de hoogte zijn van jouw verhuizing. Ook kun je hier kiezen voor om | nieuwe energie in plaats van een lokale coöperatie onder het kopje gegevens en persoonlijke informatie.Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
Wanneer de elektriciteitstarieven wijzigen, dan verandert ook de netto terugleververgoeding (dus wanneer je per jaar meer opwekt dan je zelf verbruikt).
De netto terugleververgoeding is een bepaald percentage van het kale leveringstarief. Dit komt door de sterke toename in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland. Het effect hiervan is namelijk dat marktprijzen op het midden van de dag verhoudingsgewijs lager zijn dan op de uren dat er geen of veel minder zonopwek is.
Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?
Bellen
We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 10:00 en 16:00 uur.
Mailen
We beantwoorden je email binnen 5 werkdagen.
Contactformulier
Stel je vraag eenvoudig en snel via ons contact formulier.