Waterstof als brandstof wordt steeds vaker genoemd als een duurzame oplossing in de energietransitie. Waterstof kan veel energie opslaan en produceert bij verbranding enkel waterdamp. Hierdoor kan de CO₂-uitstoot in diverse sectoren aanzienlijk worden verminderd. Daardoor speelt waterstof een belangrijke rol in de verduurzaming van de industrie, transport en energievoorziening.
Wat is waterstof?
Waterstof is een kleurloos en geurloos gas dat veel energie kan opslaan en bij verbranding alleen waterdamp produceert. Het wordt geproduceerd door elektrolyse, een proces waarbij water wordt gesplitst in waterstof en zuurstof met behulp van elektriciteit. Wanneer deze elektriciteit afkomstig is van duurzame bronnen zoals zonne- of windenergie, is er sprake van groene waterstof.
Verschillende soorten waterstof
Er zijn verschillende soorten waterstof, zoals grijze waterstof, blauwe waterstof en groene waterstof.
Grijze waterstof
Grijze waterstof wordt geproduceerd met fossiele brandstoffen, zoals aardgas. Hierbij komt CO₂ vrij.
Blauwe waterstof
Blauwe waterstof is een verbeterde variant van grijze waterstof, waarbij de CO₂-uitstoot wordt opgevangen en opgeslagen.
Groene waterstof
Bij groene waterstof wordt duurzame elektriciteit gebruikt, waarbij ook geen CO₂ vrijkomt.
De voordelen van waterstof als brandstof
Waterstof biedt unieke voordelen doordat het opgeslagen kan worden voor langere tijd zonder veel energieverlies. Hierdoor is waterstof ideaal voor seizoensopslag en als energiebuffer wanneer zonne- of windenergie niet beschikbaar is. Bovendien is waterstof een geschikte brandstof voor toepassingen waar elektriciteit niet toereikend is, zoals zwaar transport en industriële processen.
Toepassingen van waterstof in de mobiliteit
Waterstof kan ingezet worden als brandstof om elektriciteit op te wekken voor voertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en schepen. Het is een emissievrij alternatief voor zwaar transport en heeft waterdamp als enige restproduct.
De rol van waterstof in de industrie
In de industrie is waterstof belangrijk voor processen die hoge temperaturen vereisen, zoals in de staal- en papierproductie. Daarnaast wordt het ingezet als grondstof voor chemische producten, zoals ammoniak voor kunstmest.
De kosten van waterstof
Waterstof wordt per kilo afgerekend. De gemiddelde prijs op dit moment is ongeveer €16,50 excl. BTW en €19,95 incl. BTW.
Uitdagingen bij de productie van waterstof
Helaas brengt de productie van waterstof uitdagingen met zich mee. Zo gaat er veel energie verloren, zowel tijdens elektrolyse als bij de omzetting naar elektriciteit. Bovendien is de productie van groene waterstof erg duur.
Stimulering van waterstof
De Nederlandse overheid stimuleert de ontwikkeling van waterstof door middel van subsidies en internationale samenwerkingen. Zo wordt er gewerkt aan een landelijk netwerk van waterstoftankstations en infrastructuur voor transport en opslag. Nederland wil zijn strategische ligging en havens inzetten om een waterstofhub te worden in Europa.
Veelgestelde vragen over waterstof als brandstof
Waterstof als brandstof wordt gebruikt in brandstofcellen, waarin waterstofgas (H₂) reageert met zuurstof (O₂) om elektriciteit op te wekken. Bij dit proces komt alleen waterdamp als restproduct vrij. Gasvormige waterstof kan direct worden gebruikt in voertuigen, maar kan ook opgeslagen en ingezet worden voor toepassingen zoals zwaar transport en industriële processen.
Rijden op waterstof heeft als nadeel dat er bij de productie ervan vaak veel energie verloren gaat, vooral als het wordt gemaakt met grijze stroom of fossiele brandstoffen. Daarnaast vereist waterstof tanken een specifieke infrastructuur, die nog niet op grote schaal beschikbaar is. Bovendien zijn waterstofauto’s duurder in aanschaf dan batterij-elektrische auto’s.
In Nederland kun je bij steeds meer tankstations waterstof tanken. Een deel hiervan wordt gesubsidieerd om groene waterstof toegankelijker te maken. De tankstations bevinden zich vooral in grote steden. De overheid werkt momenteel aan een landelijk dekkend netwerk met 50 waterstoftankstations in 2025, zodat waterstof rijden eenvoudiger wordt.
Waterstof kan een duurzame vervanging voor benzine zijn, vooral in zwaar transport waar batterijen minder geschikt zijn. Waterstof als brandstof wordt steeds aantrekkelijker, omdat er geen CO₂ wordt uitgestoten. Vooral groene waterstof geproduceerd met duurzame energiebronnen kan een belangrijke rol spelen bij de transitie van benzine naar alternatieve brandstoffen op grote schaal.
De toekomst van waterstof
Hoewel de productie van waterstof momenteel beperkt is, wordt verwacht dat deze zal toenemen naarmate de technologie verbetert en de kosten dalen. Groene waterstof kan een grote rol spelen in de overgang naar een duurzamer energiesysteem. Waterstof als brandstof is een cruciale pijler in de energietransitie en kan bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van 2050.